Bolehnya
Mengahayunkan Badan Sambil Berdzikir (Nampak Macam menari)
Ada
sebagian sufi yang meng ayunkan badan sambil berdzikir (sehingga nampak seperti
menari), yang dikenal juga sebagai “the darvishes’ whirling” merupakan salah
satu jalan di antara banyak jalan untuk menumbuhkan rasa kasih. Gerakan
(menghayunkan badan) ini dipopulerkan oleh Jalaluddin Rumi (1207-1273)
ratusan tahun yang lalu.
JANGAN
MENIRU-NIRU GERAKAN INI TANPA ADA IJAZAH DARI GURU MURSYID!!
INI
ADALAH SALAH SATU AMALAN SALAH SATU ALIRAN TAHRIQAH SUFI, DALAM TIAP GERAKAN,
PANDANGAN MATA, NAFAS, SERTA DZIKIR ADA ATURANNYA DAN PUNYA TUJUAN TERTENTU
A.
Dalil Bolehnya Mengahayunkan Badan Sambil Berdzikir (Nampak Macam menari)
”
Berkenaan dengan zikrullah, Allah SWT berfirman (mafhumNya) : ” Iaitu orang
-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan
semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian
langit dan bumi (sambil berkata) : “Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau
menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah
kami dari azab neraka.” ( Surah Ali ‘Imran, ayat 91 ). Ayat ini memberi isyarat bahawa zikrullah boleh dilakukan
dalam pelbagai keadaan dan gaya.
Ummul
Mukminin ‘Aisyah R.Ha pernah melaporkan bahawa Rasulullah SAW berzikrullah (
berzikir kepada Allah ) dalam semua keadaan. Sedang berjalan, menaiki
kenderaan, berbaring, duduk, dan bermacam-macam lagi pernah dilaksanakan oleh
Rasulullah SAW. Dalam suatu riwayat pernah diceritakan bahawa Jaafar bin Abi
Talib ( sepupu Rasulullah ), pernah menari-nari melenggok lentuk di hadapan
Rasulullah SAW sebaik saja beliau mendengar Rasulullah SAW menyebut kepada
beliau, ” Allah menjadikan rupa paras mu seiras dengan Allah menciptakan daku.”
Mendengar kata-kata yang seindah dan semurni itu, terus di ta’birkan dengan
menari-nari di hadapan Rasulullah SAW. tingkahlaku beliau itu atau body
language beliau tidak ditegah atau ditegur Rasulullah SAW.
Di
sinilah dikatakan atau dijadikan asal usul sandaran bahawa menari-nari sambil
berzikir kepada Allah yang dilakukan oleh ahli tarekat atau golongan sufiyyah,
ada sandarannya. Sahlah berlaku tarian di majlis zikir yang dihadiri oleh
ulamak besar yang muktabar. Antara mereka ialah al-Imam Izzuddin Abdus Salam
dan tidak diengkarinya. Ditanya Syaikhul Islam Sirajuddin al-Balqini tentang
persoalan tari menari dalam majlis zikir, lalu dijawab beliau dengan
mengiyakannya, yakni boleh dilakukan. Ditanya al-A’llamah Burhanuddin
al-Abnasi, perkara yang sama maka beliau menjawab dengan membolehkannya.
Ditanya ulamak besar dalam mazhab hanafi dan Maliki, semuanya menjawab, ‘tidak
mengapa dan boleh dilakukan.’ Semua jawapan ini dibuat dengan bersandarkan
kepada ayat di Surah Ali Imran di atas beserta hadis yang diriwayatkan oleh
Jaafar Abi Talib.
Adapun
tarian yang dilarang adalah tarian yang bercampur lelaki perempuan yang bukan
mahram, lebih-lebih lagi ia diadakan dalam majlis yang kemaksiatannya ketara
seperti berpakaian tidak menutup aurat, diiringi dengan muzik dan suasana yang
mengundang syahwat dan lain-lain. Itulah yang disebut haram. Haram bukan soal
tarian, tetapi dilihat dari aspek persembahan, suasana dan dilihat dengan jelas
kemaksiatan. Adapun tarian dalam zikrullah, adalah tarian khusus yang lahir
daripada rasa kesyahduan kepada Allah, dengan kelazatan munajat dan bertaladdud
(bergembira/berbahagia kerana zikrullah). Perasaan gembira/bahagia dan lazat
itu yang diketahui oleh orang yang mengetahui, merupakan anugerah Allah kepada
mereka. Mereka hendak menunjukkan bahasa badan (body language) mereka dengan
menari-nari tanda kebagahiaan, tetapi dibuat kerana Allah SWT.
Inilah
yang disebut dalam al-Quran (mafhumnya) : (Iaitu) orang-orang yang beriman dan
tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah.” Ketahuilah dengan “zikrullah”
itu, tenang tenteramlah hati manusia.” (Surah ar-Ra’d, ayat 28). Ketenangan
adalah suatu kenikmatan. Hendak menghargai kenikmatan itu adalah sesuatu yang
boleh dita’birkan dengan isyarat, dengan kata-kata, dengan bahasa badan yang
dijelmakan dalam bentuk tarian untuk menyatakan kesyukuran dan kenikmatan yang
mereka perolehi hasil anugerah Allah SWT. Atas itulah pada pendapat saya bahawa
tarian dalam majlis-majlis sufi ini adalah harus.
Untuk
menyatakan haram atau tidak boleh memang mudah, tetapi harus disandarkan kepada
dalil. Jika tidak ada dalili atau hujah, berbaliklah kepada hukum fiqah bahawa,
“Asal semua perkara adalah harus sehingga ada dalil yang membuktikannya haram.”
Oleh itu berzikrullah yang difahami dari ayat al-Quran di atas, hadis
Rasulullah SAW dan pandangan ulamak muktabar, maka saya menyatakan ianya harus
dan bukanlah haram. Wallahua’lam.”
Dato’
Dr Harun Din
Hadis
yang dikeluarkan oleh Imam Ahmad di dalam Musnadnya dan al-Hafiz al-Maqdisi
dengan rijal sahih daripada hadis Anas Radiallahu Ta’ala Anhu telah berkata ;
Adalah orang habsyah berjoget atau menari di hadapan Rasulullah SAW dan sambil
mereka berkata Muhammad hamba yang soleh. Bertanya Rasulullah SAW: Apa yang
mereka katakan? maka dikatakan kepada Rasulullah sesungguhnya mereka berkata
Muhammad hamba yang soleh. ketikamana Rasulullah melihat mereka dalam keadaan
itu Nabi SAW tidak meingkari mereka dan membenarkan perkara tersebut.
Inilah
yang dimaksudkan dengan hadis taqriri atau sunnah taqririyyah sepertimana
diistilahkan oleh ulamak hadis seperti Al-Imam Nawawi dan dinaqalkan oleh Ibnu
Hajar Al-Asqalani R.A.;
ما
أضيف إلى النبي صلى الله عليه وسلم من قول أو فعل أو تقرير
Apa
yang disandarkan kepada Nabi SAW daripada perkataan atau perbuatan atau
pengakuan
Sesuatu
yang Nabi tidak larang maka ia kekal HARUS kerana jika ia sesuatu yang mungkar
pasti Nabi akan melarangnya kerana Nabi SAW tidak akan redha dengan maksiat dan
kemungkaran yang dilakukan oleh umat baginda dan inilah sebab Nabi dan Rasul
diutuskan untuk menjelaskan apa yang betul dan apa yang salah di sisi syara’.
C.MAKNA
HADITS SHAHIH AGAR BERDZIKIR SEBANYAK-BANYAKNYA SEHINGGA ORANG MENGATAKAN KAMU
GILA
Hadrat
Abu zaid al khudri ra. memberitahu bahwa sesungguhnya Rasulullah SAW
bersabda :
“Hendaklah
kamu berdzikir sebanyak-banyaknya sehingga orang mengatakan kamu gila” (HR
Ahmad, abu ya’la, ibnu hibban dan hakim dalam shahihnya, dan berkata Hakim “ Shahih sanad dan rawinya”
Dalam
Hadist lain :
Dari
Ibnu abbas secara marfu : ” Hendaklah berdzikir sebanyak-banyaknya
sehingga orang-orang menganggap kamu ahli riya” (HR Thabrani dan
Baihaqi dari Abi jauzi secara mursal seperti dalam kitab At-targhib)
Keterangan
:
Hadits
ini menunjukan bahwa amalan yang terpenting dan terunggul ini (dzikrullah)
tidaklah sepatutnya ditinggalkan kerana orang munafik atau orang-orang bodoh
menganggap perbuatan gila atau riya malahan hendaklah berdzikir
sebanyak-banyaknya sehingga orang-orang menganggap sebagai orang gila apabila
mereka berdzikir sebanyak banyaknya dan sekuat kuatnya bukanlah dengan perlahan
lahannya.
Ibnu
Katsir rah. menulis bahwa ibnu Abbas ra berkata :
“Tidak
ada perintah pun yang diwajibkan Allah SWT kepada hambanya-hambaNYa tanpa
menentukan ukuran dan batasan atau memberi kelonggoran kepada mereka kecuali
dzikrullah. Dzikir tidak ditentukan had dan batasannya dan tidak diterima uzur
dari hambanya selagi waras akalnya. Seperti firmanNya :
“Berdzikirlah
(dengan menyebut nama) Allah, dzikir yang sebanyak banyaknya ” (al ahzab 33:41)
Seseorang
hendaknya senantiasa berdzikir dalam setiap masa dan dalam setiap keadaan. Di
malam ataupun siang hari. i darat ataupun dilaut. Didalam perjalanan atau
ketika berhenti. Ketika sempit atau lapang. Ketika sakit atau sihat. Baik
dengan perlahan atau menguatkan suara. Pendeknya pada setiap masa dan dalam
setiap keadaan hendaklah berdzikir”.
C.
Haram jika ada percampuran lelaki dan perempuan
Ulama
sufi yang berada di atas jalan kebenaran juga mengakui majlis seperti ini
merupakan majlis yang HARAM. Mereka menisbahkan diri mereka kepada sufi tetapi
hakikatnya mereka bukan sufi kerana tujuan zikir itu mendekatkan diri kepada
Allah dan percampuran lelaki dan perempuan daripada perkara haram yang boleh
menjauhkan diri daripada Allah. Jadi matlamat mereka tidak akan sampai kerana
wasilahnya menyimpang daripada cahaya quran dan sunnah. Jadi majlis seumpama
ini adalah tidak dibenarkan oleh syara’ walaupun mereka menisbahkan nama mereka
kepada nama sufi hakikatnya mereka menodai kemurniaan sufi.
Kita
mengakui ada sebahagian golongan yang menggunakan nama sufi tetapi menyimpang
daripada syariat Islam tetapi dalam masalah yang kita bincangkan di atas ia
mempunyai asas dalil yang kukuh untuk menyatakan pendirian bahawasanya
perbuatan berzikir dalam keadaan menari merupakan perkara yang SAH di sisi
syara’.
Justeru,
selagimana tidak ada unsur-unsur yang haram seperti penggunaan alat muzik yang
diharamkan, lagu-lagu yang melaghakan, ikhtilat yang haram maka ia tidak tidak
menjadi majlis yang HARAM.
Benarlah
kata Sayyidina Ali Karramallahu Wajhah;
الناس
أعداء بما جهلوا
“Manusia
akan bermusuh dengan apa yang dia tidak tahu”
Janganlah
mudah mengatakan tidak ada tetapi belajarlah mengatakan saya belum
menjumpainya. Kerana kemungkinan ia ada tetapi belum sampai kepada pengetahuan
kita.
Firman
Allah;
وَمَا
أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلاَّ قَلِيلا – الإسراء :85
Aku
tidak berikan ilmu kepada kamu kecuali sedikit sahaja
Tidak ada komentar:
Posting Komentar