4
Nabi yang masih hidup dan tetap diberi riziqi dari khazanah Allah swt.
Mereka adalah golongan yang
dikhususkan oleh Allah swt.
2 Nabi Ada dibumi yaitu nabi Khidr
dan Nabi ilyas a.s.
Ditempatkan di bagian bumi yang
khusus yang Allah yang maha tahu yang mengetahui tempat itu
2 Nabi ada di langit yaitu nabi isa
dan nabi idris a.s.
Ditempatkan di bagian langit yang
khusus yang Allah yang maha tahu yang mengetahui tempat itu.
Untuk
menjelaskan hal ini, kami jelaskan 5 peringkat hayah (kehidupan)
Satu pandangan Bediuzzaman Said
Nursi di dalam Maktubat, al-Maktub al-Awwal, dari koleksi Rasail al-Nur. Nursi
menjawab satu soalan…adakah Sayyidina Khidr masih hidup?
Nursi menjawab ya…kerana ‘hayah’ itu
5 peringkat. Nabi Khidr di peringkat kedua.
5 Peringkat itu ialah:
1. Kehidupan kita sekarang yang banyak terikat pada masa dan tempat.
2. Kehidupan Sayyidina Khidr dan Sayyidina Ilyas. Mereka mempunyai sedikit kebebasan dari ikatan seperti kita. Mereka boleh berada di byak tempat dalam satu masa. boleh makan dan minum bila mereka mahu. Para Awliya’dan ahli kasyaf telah meriwayatkan secara mutawatir akan wujudnya ‘hayah’ di peringkat ini. Sehingga di dalam maqam ‘walayah’ ada dinamakan maqam Khidr.
3.Peringkat ketiga ini seperti kehidupan Nabi Idris dan Nabi Isa. Nursi kata, peringkat ini kehidupan nurani yang menghampiri hayah malaikat.
4.Peringkat ini pula…ialah kehidupan para syuhada’. Mereka tidak mati, tetapi mereka hidup seperti disebut dalam al-Qur’an. Ustaz Nursi sendiri pernah musyahadah peringkat kehidupan ini.
5.Dan yang tingkat Hayah ini atau kehidupan rohani sekalian ahli kubur yang meninggal
1. Kehidupan kita sekarang yang banyak terikat pada masa dan tempat.
2. Kehidupan Sayyidina Khidr dan Sayyidina Ilyas. Mereka mempunyai sedikit kebebasan dari ikatan seperti kita. Mereka boleh berada di byak tempat dalam satu masa. boleh makan dan minum bila mereka mahu. Para Awliya’dan ahli kasyaf telah meriwayatkan secara mutawatir akan wujudnya ‘hayah’ di peringkat ini. Sehingga di dalam maqam ‘walayah’ ada dinamakan maqam Khidr.
3.Peringkat ketiga ini seperti kehidupan Nabi Idris dan Nabi Isa. Nursi kata, peringkat ini kehidupan nurani yang menghampiri hayah malaikat.
4.Peringkat ini pula…ialah kehidupan para syuhada’. Mereka tidak mati, tetapi mereka hidup seperti disebut dalam al-Qur’an. Ustaz Nursi sendiri pernah musyahadah peringkat kehidupan ini.
5.Dan yang tingkat Hayah ini atau kehidupan rohani sekalian ahli kubur yang meninggal
Wallahhua’lam. Subhanaka la ‘ilma
lana innaka antal ‘alimul hakim
Berikut ini kami nukilkan kisahnya :
1. Perihal Nabi Khidr ‘alaihi salam.
Bukhari, Ibn al-Mandah, Abu Bakar
al-Arabi, Abu Ya’la, Ibn al-Farra’, Ibrahim al-Harbi dan lain-lain berpendapat,
Nabi Khidir a.s. tidak lagi hidup dengan jasadnya, ia telah wafat. Yang masih
tetap hidup adalah ruhnya saja, iaitu sebagaimana firman Allah:
وَمَا جَعَلْنَا لِبَشَرٍ مِّن
قَبْلِكَ الْخُلْدَ أَفَإِن مِّتَّ فَهُمُ الْخَالِدُونَ
“Kami tidak menjadikan seorang
pun sebelum engkau (hai Nabi), hidup kekal abadi.” (al-Anbiya’: 34)
Hadith marfu’ dari Ibn Umar dan
Jabir (r.a.) menyatakan:
“Setelah lewat seratus tahun,
tidak seorang pun yang sekarang masih hidup di muka bumi.”
Ibn al-Šalah, al-Tsa’labi, Imam
al-Nawawi, al-Hafiz Ibn Hajar al-Asqalani dan kaum Sufi pada umumnya; demikian
juga jumhurul-‘ulama’ dan ahl al-šalah (orang-orang saleh), semua berpendapat,
bahawa Nabi Khidir a.s. masih hidup dengan jasadnya, ia akan meninggal dunia
sebagai manusia pada akhir zaman. Ibn Hajar al-Asqalani di dalam Fath
al-Bari menyanggah pendapat orang-orang yang menganggap Nabi Khidir a.s.
telah wafat, dan mengungkapkan makna hadith yang tersebut di atas, iaitu
huraian yang menekankan, bahawa Nabi Khidir a.s. masih hidup sebagai manusia.
Ia manusia makhsus (dikhususkan Allah), tidak termasuk dalam pengertian hadith
di atas.
Mengenai itu kami berpendapat:
1. Kekal bererti tidak terkena
kematian. Kalau Nabi Khidir a.s. dinyatakan masih hidup, pada suatu saat ia
pasti akan wafat. Dalam hal itu, ia tidak termasuk dalam pengertian ayat
al-Qur’an yang tersebut di atas selagi ia akan wafat pada suatu saat.
2. Kalimat ‘di muka bumi’ yang
terdapat dalam hadith tersebut, bermaksud adalah menurut ukuran yang dikenal
orang Arab pada masa itu (dahulu kala) mengenai hidupnya seorang manusia di
dunia. Dengan demikian maka Nabi Khidir a.s. dan bumi tempat hidupnya tidak
termasuk ‘bumi’ yang disebut dalam hadith di atas, kerana ‘bumi’ tempat
hidupnya tidak dikenal orang-orang Arab.
3. Yang dimaksud dalam hal itu ialah
generasi Rasulullah s.a.w. terpisah sangat jauh dari masa hidupnya Nabi Khidir
a.s. Demikian menurut pendapat Ibn Umar, iaitu tidak akan ada seorang pun yang
mendengar bahawa Nabi Khidir a.s. wafat setelah usianya lewat seratus tahun.
Hal itu terbukti dari wafatnya seorang bernama Abu al-Thifl Amir, satu-satunya
orang yang masih hidup setelah seratus tahun sejak adanya kisah tentang Nabi
Khidir a.s.
4. Apa yang dimaksud ‘yang masih
hidup’ dalam hadith tersebut ialah: tidak ada seorang pun dari kalian yang
pernah melihatnya atau mengenalnya. Itu memang benar juga.
5. Ada pula yang mengatakan, bahawa
yang dimaksud kalimat tersebut (yang masih hidup) ialah menurut keumuman
(ghalib) yang berlaku sebagai kebiasaaan. Menurut kebiasaan amat sedikit jumlah
orang yang masih hidup mencapai usia seratus tahun. Jika ada, jumlah mereka
sangat sedikit dan menyimpang dari kaedah kebiasaaan; seperti yang ada di
kalangan orang-orang Kurdistan, orang-orang Afghanistan, orang-orang India dan
orang-orang dari penduduk Eropah Timur.
Nabi Khidir a.s. masih hidup dengan
jasadnya atau dengan jasad yang baru.
Dari semua pendapat tersebut, dapat
disimpulkan: Nabi Khidir a.s. masih hidup dengan jasad dan ruhnya, itu tidak
terlalu jauh dari kemungkinan sebenarnya. Tegasnya, Nabi Khidir a.s masih
hidup; atau, ia masih hidup hanya dengan ruhnya, mengingat kekhususan sifatnya.
Ruhnya lepas meninggalkan Alam
Barzakh berkeliling di alam dunia dengan jasadnya yang baru (mutajassidah).
Itupun tidak terlalu jauh dari kemungkinan sebenarnya. Dengan demikian maka
pendapat yang menganggap Nabi Khidir a.s. masih hidup atau telah wafat,
berkesimpulan sama; iaitu: Nabi Khidir a.s. masih hidup dengan jasadnya sebagai
manusia, atau, hidup dengan jasad ruhi (ruhani). Jadi, soal kemungkinan bertemu
dengan Nabi Khidir a.s. atau melihatnya adalah benar sebenar-benarnya. Semua
riwayat mengenai Nabi Khidir a.s. yang menjadi pembicaraan ahlullah
(orang-orang bertaqwa dan dekat dengan Allah S.W.T.) adalah kenyataan yang
benar terjadi.
Silakan lihat kitab Ušul al-Wušul
karya Imam al-Ustaz Muhammad Zaki Ibrahim, Jilid I, Bab: Kisah Khidir
Bainas-Šufiyah Wa al-‘Ulama’. Dipetik dengan sedikit perubahan dari al-Hamid
al-Husaini, al-Bayan al-Syafi Fi Mafahimil Khilafiyah; Liku-liku
Bid‘ah dan Masalah Khilafiyah (Singapura: Pustaka Nasional Pte Ltd, 1998,
m.s. 488).
Banyak sekali riwayat-riwayat
tentang nabi khidr dalam kitab-kitab yang mu’tabar. Ada riwayat yang mengatakan
bahwa Nabi khidr masih hidup dan mati ditangan Dajjal.
Dajjal akan menangkap seorang pemuda
beriman. Kemudian dajjal menyuruhnya untuk menyembahnya, tapi pemuda itun
menolak dan tetap beriman pada Allah. Lalu Dajjal membunuhnya dan membelah nya
menjadi Dua. satu Bagian Dilempar sejauh mata memandang dan satu bagian
dilempar sejauh mata memandang kesebelah lainnya. Kemudian Dajjal menghidupkan
kembali pemuda itu. dajjal menyuruhnya agar beriman kepadanya karena ia telah
mematikannya lalu menghidupkannya. Maka pemuda itu tidak mau dan tetap beriman
kepada Allah. Pemuda itu bahkan mengatakan “Kamu benar-benar Dajjal!!”. Lalu
Dajjal mewafatkannya lagi.
Ada riwayat yang mengatakan pemuda
beriman ini adalah Nabi Khidr a.s. (wallahua’lam).
Imam
as-Sayuthi telah menyebut dalam “Luqtul Marjaan” daripada
Sayyidina Ibnu ‘Abbas r.`anhuma sebagai berkata:-
- “Nabi al-Khidhr dan Nabi Ilyas bertemu pada setiap tahun di musim haji dan mereka berdua berpisah atas kalimah-kalimah ini: “Dengan nama Allah, sesuatu itu menurut apa yang dikehendaki Allah, tidak ada yang mendatangkan kebaikan melainkan Allah; Sesuatu itu menurut apa yang dikehendaki Allah, tidak ada yang menolak kejahatan melainkan Allah; Sesuatu itu menurut apa yang dikehendaki Allah, setiap keni’matan adalah daripada Allah; Sesuatu itu menurut apa yang dikehendaki Allah, tiada daya upaya dan kekuatan melainkan dengan Allah”. Ibnu ‘Abbas berkata: “Sesiapa yang membaca doa ini ketika pagi dan petang sebanyak 3 kali, maka Allah akan mengamankan (yakni menyelamatkan) dia dari tenggelam (lemas), kebakaran, kecurian, dari (kejahatan) syaitan, penguasa, ular dan kala jengking.”
Maka
sewajarnya bagi seseorang murid untuk mengamalkan doa ini, kerana ianya akan
menjadi sebab yang membawa kepada tawakkal.
Doa
ini juga dinukil oleh Hujjatul Islam al-Ghazali dalam “Ihya` ‘Ulumiddin”
jilid 1 halaman 374 dengan sedikit perbezaan lafaz.
Tawakkal
itu amatlah penting dalam kehidupan seseorang muslim. Walau bagaimana hebatnya
kita, selaku hamba kita hendaklah sentiasa bertawakkal kepada Allah, sejak
permulaan setiap sesuatu pekerjaan berkekalan sehingga mencapai tujuan atau
sebaliknya. Allah pula menyukai orang-orang yang bertawakkal sebagaimana
difirmankanNya dalam surah Ali ‘Imraan ayat 159 yang kira-kira bererti: “Bahawasanya Allah ta`ala itu kasih akan orang-orang yang
bertawakkal.” Manakala dalam surah ath-Tholaaq ayat 3, Allah
berfirman yang kira-kira bererti: “Dan
sesiapa yang bertawakkal kepada Allah, maka Allah itu mencukupi baginya.
According to the Hadeeth, the day Rasoolullah (Sallallaahu-alayhi-wasallam)
passed away, a powerful-looking, beautiful and handsome man with a white beard
came leaping across the necks of people till he reached where the sacred body
of Rasoolullah (Sallallaahu-alayhi-wasallam) lay. He wept bitterly and
turned towards the Sahabah (RA) and said the undermentioned words. Aboo Bakr
(RA) and Ali (RA) said that he was Khidr (AS). The words are as follows:- “Surely,
Allah alone grants patience in every misfortune and compensation for anything
lost and substitute for anything destroyed. Return to Allah alone and flee
towards Him only. In times of difficulty, His gaze is set on you (and He does
not forsake you). Understand this because a genuinely unfortunate and miserable
person is one who is not given any compensation for his misfortune.”
Sebagaimana yang aku jelaskan dalam posting-posting terdahulu berhubungan, isu berterusan hayat NabiyUllah Khidhir sehingga masa ini adalah masalah khilafiyyah ulama. Jika ada ulama yang menafikan hayatnya sekarang, maka ada ulama lain yang mensabitkannya. Jadi tidak perlulah isu ini dijadikan punca perbalahan yang tidak berkesudahan, dan yang lebih parah lagi perbalahan yang membawa kepada kutuk-mengutuk dan keji-mengeji. Berhubung hadits mengenai ziarah dan takziah Nabi Khidhir ini, insya-Allah di lain posting aku akan nukilkan kalam ulama berhubung dengannya. Allahu a’laam.
مدد
يا نبي الله يا الخضر عليه السلام
Ikhwah Fadhilatul Imam al-Ustaz Muhammad Zaki Ibrahim dalam bukunya “Usul al-Wushul” mukasurat 165 – 166 menyatakan:-
- Berkata Ibnul Jawzi, Ibnu Abi Ziyad, Abul Hasan ar-Rumaani, Muhammad bin Ishaq dan lainnya bahawasanya Nabi al-Khidhir adalah Nabi dan Rasul.
- Dan dinaqal al-Qurthubi, Abu Hayyan, al-Baghawi, Ibnu ‘Athiyyah dan ats-Tsa’labi dalam kitab-kitab tafsir mereka bahawasanya dia Nabi sahaja, dan mereka berkata bahawa inilah pegangan kebanyakan ahli ilmu dan inilah pandangan Sayyidina Ibnu ‘Abbas dan sebahagian sahabat.
- Adapun Abul Qaasim al-Qusyairi, Abu Bakar bin al-Anbaari, Abu ‘Ali bin Abi Musa dan jumhur ahli sufi atas pendapat bahawa dia adalah Wali iaitu seorang hamba yang sholeh, sebagaimana dinash dalam al-Quran.
- Dan dinaqalkan al-Maawardi bahawa dia adalah malaikat (yang berjasad dalam rupa bentuk manusia), akan tetapi al-Hafiz bin Abi Dihyah menyerahkan sahaja perkara ini dengan katanya: “Kami tidak mengetahui adakah baginda malaikat atau nabi atau hamba yang sholeh (yakni wali). Dan inilah pendapat jumhur ahli sufi.
- Dan yang ashah ialah bahawasanya baginda adalah nabi, wa Allahu a’laam.
- First question:- Is Khadr (peace be upon him) still alive ? If so, why do some serious scholars reject his being alive ?
- Answer:- He is still alive. But there are five degrees of life, of which Khadr has the second. It is because of this that those scholars have doubted his being alive.
- ….The second degree of life is manifested in the lives of Khadr and Elijah. This second degree is to some certain extent free in that those who have it can be present in different places at the same time, and their life is not bound by the necessities that bind ordinary human life. Like us, they may eat and drink at times but, unlike us, they do not have to. The experiences that some godly persons who are able to discern the hidden truths have had with Khadr are enough to illuminate and prove this degree of life. Further, one of the spiritual degrees or stations which saints reach in their spiritual journeys is called the ‘station of Khadr’. A saint who has attained this degree may meet Khadr and be directly instructed by him. Indeed, it sometimes even happens that one who holds this station is mistaken for Khadr himself.
Begitulah, ikhwah pandangan Syaikh
Badi’uz-Zaman an-Nursi. Terpulanglah kepada kalian, nak terima sila, nak tolak
gasak kome le, kan Syaikh an-Nursi tak maksum, sama jugak macam Syaikh Qardhawi
dan Dr. Solah al-Khalidi. Tergelak den bila tengok hujah geng Ahkam, syabas
kepada THTL, alitantawi & Zain Y.S. Typical hujjah geng Ahkam bila
tersandat …. ulama tak maksum ……. ulama bias …….. macamlah depa kat
Ahkam Online maksum, tak bias ……. lagi sekali gua cakap sama lu:-
TUAN HASAN TUAN LAH
TUAN HASAN BOLEH BLAH
Jangan marah, karang cepat mampus tak sempat pulak jadi imam mujtahid.
Jangan marah, karang cepat mampus tak sempat pulak jadi imam mujtahid.
Ikhwah, aku terbaca dalam sebuah
posting geng anak Pak Wahab yang menyatakan bahawa menurut jumhur ulama Nabi
Khidhir itu sudah wafat dan hanya golongan minoriti sahaja yang berpendapat
bahawa Nabi Khidhir masih hidup. Sedangkan kenyataannya adalah sebaliknya
kerana jumhur ulama Ahlus Sunnah wal Jama`ah memfatwakan bahawa Nabi
Khidhir a.s. masih hidup dan hanya golongan minoriti sahaja yang
mengatakan baginda telah wafat. Aku nukilkan di sini tulisan Imam an-Nawawi
dalam “Syarah Muslim” juzuk ke – 15, mukasurat 135 – 136 pada Bab
min Fadhail al-Khidhir s.a.w., beliau menyatakan:-
- JUMHUR ULAMA berpendapat bahawasanya dia (yakni Sayyidina Khidhir) hayyun maujudun baina adzharina (hidup dan wujud di kalangan kita, yakni di masa kita ini) dan pendapat ini telah disepakati oleh para shufi dan ahlush sholah wal ma’rifah (orang-orang ahli kebajikan dan ma’rifah). Cerita-cerita mereka mengenai melihat dan bertemu dengan baginda dan mengambil pengajaran serta bersoal-jawab dengan baginda, dan kehadiran baginda di tempat-tempat yang mulia dan tempat-tempat kebajikan adalah terlalu banyak daripada boleh dihitung dan terlalu masyhur daripada boleh ditutup. Dan telah berkata asy-Syaikh Abu ‘Umar bin ash-Sholah: “Dia (yakni Nabi Khidhir) hidup menurut jumhur ulama dan orang-orang sholeh dan orang awam adalah beserta mereka dalam pegangan ini”. Dia juga berkata: “Bahawasanya adalah satu pandangan yang ganjil daripada sesetengah muhadditsin pada mengingkari hal ini (yakni sebahagian ahli hadits mengingkari bahawa Nabi Khidhir masih hidup).
Jadi Imam an-Nawawi dengan jelas
menyatakan bahawa JUMHUR ULAMA berpegang dengan pendapat bahawa Nabi Khidhir
a.s. masih hidup dan belum mati lagi. Bagaimana rupa kehidupan baginda, Allah
sahaja yang Maha Mengetahui dan Maha Berkuasa. Hidup atau matinya baginda
sekarang bukanlah perkara besar dan tidak harus dijadikan perbalahan sesama
umat. Nak percaya baginda masih hidup, tidak ada masalah kerana itulah pendapat
jumhur ulama dan yang nak percaya bahawa baginda telah wafat pun tidak menjadi
masalah kerana sesetengah ulama dan ahli hadits berpendapat sedemikian seperti
Imam al-Bukhari. Dan aku nak pesan kat sini agar sesiapa yang percaya jangan
pulak mudah sangat men’claim’ telah bertemu dengan Nabi Khidhir. Dalam
bermu’amalah dengan manusia aku teringat kalam hikmah as-Sajjad Imam Ali Zainal
‘Abidin di mana dia berpesan : “Anggaplah setiap orang yang engkau temui
itu Nabi Khidhir”. Sebenarnya hikmah kalam ini bertujuan untuk
membaikkan budipekerti serta baik mu’amalah dan mujammalah sesama anak Adam.
Allahu ‘alam.
*********************************************************************************************************
2. Nabi ilyas a.s.
Ketika sedang berehat datanglah
malaikat kepada Nabi Ilyas A.S. Malaikat itu datang untuk menjemput ruhnya.
Mendengar berita itu, Ilyas menjadi sedih dan menangis.
“Mengapa engkau bersedih?” tanya malaikat maut.
“Tidak tahulah.” Jawab Ilyas.
“Apakah engkau bersedih kerana akan meninggalkan dunia dan takut menghadapi maut?” tanya malaikat.
“Tidak. Tiada sesuatu yang aku sesali kecuali kerana aku menyesal tidak boleh lagi berzikir kepada Allah, sementara yang masih hidup boleh terus berxikir memuji Allah,” jawab Ilyas.
“Mengapa engkau bersedih?” tanya malaikat maut.
“Tidak tahulah.” Jawab Ilyas.
“Apakah engkau bersedih kerana akan meninggalkan dunia dan takut menghadapi maut?” tanya malaikat.
“Tidak. Tiada sesuatu yang aku sesali kecuali kerana aku menyesal tidak boleh lagi berzikir kepada Allah, sementara yang masih hidup boleh terus berxikir memuji Allah,” jawab Ilyas.
Saat itu Allah lantas menurunkan
wahyu kepada malaikat agar menunda pencabutan nyawa itu dan memberi kesempatan
kepada Nabi Ilyas berzikir sesuai dengan permintaannya. Nabi Ilyas ingin terus
hdup semata-mata kerana ingin berzikir kepada Allah. Maka berzikirlah Nabi
Ilyas sepanjang hidupnya.
“Biarlah dia hidup di taman untuk berbisik dan mengadu serta berzikir kepada-Ku sampai akhir nanti.” Kata Allah.
“Biarlah dia hidup di taman untuk berbisik dan mengadu serta berzikir kepada-Ku sampai akhir nanti.” Kata Allah.
********************************************************************************************************
3. Nabi ‘idris a.s.
Diriwayatkan Nabi Idris
as. telah naik ke langit pada hari Isnin. Peristiwa naiknya Nabi Idris as. ke
langit ini, telah dijelaskan oleh Allah SWT dalam Al-Quran.
Firman Allah SWT
bermaksud:
“Dan ceritakanlah (hai Muhammad kepada mereka) kisah, Idris yang
tersebut di dalam Al-Quran. Sesungguhnya ia adalah seorang yang sangat
membenarkan dan seorang Nabi. Dan Kami telah mengangkatnya ke martabat yang
tinggi.” (Maryam: 56-57)
Nama Nabi Idris as. yang
sebenarnya adalah ‘Akhnukh’. Sebab beliau dinamakan Idris, kerana beliau banyak
membaca, mempelajari (tadarrus) kitab Allah SWT.
Setiap hari Nabi Idris
menjahit qamis (baju kemeja), setiap kali beliau memasukkan jarum untuk
menjahit pakaiannya, beliau mengucapkan tasbih. Jika pekerjaannya sudah
selesai, kemudian pakaian itu diserahkannya kepada orang yang menempahnya
dengan tanpa meminta upah. Walaupun demikian, Nabi Idris masih sanggup
beribadah dengan amalan yang sukar untuk digambarkan. Sehingga Malaikat Maut
sangat rindu berjumpa dengan beliau.
Kemudian Malaikat Maut
bermohon kepada Allah SWT, agar diizinkan untuk pergi menemui Nabi Idris as.
Setelah memberi salam, Malaikat pun duduk.
Nabi Idris as. mempunyai
kebiasaan berpuasa sepanjang masa. Apabila waktu berbuka telah tiba, maka
datanglah malaikat dari Syurga membawa makanan Nabi Idris, lalu beliau
menikmati makanan tersebut.
Kemudian baginda
beribadah sepanjang malam. Pada suatu malam Malaikat Maut datang menemuinya,
sambil membawa makanan dari Syurga. Nabi Idris menikmati makanan itu. Kemudian
Nabi Idris berkata kepada Malaikat Maut: “Wahai tuan, marilah kita nikmati
makanan ini bersama-sama.” Tetapi Malaikat itu menolaknya.
Nabi Idris terus
melanjutkan ibadahnya, sedangkan Malaikat Maut itu dengan setia menunggu sampai
terbit matahari. Nabi Idris merasa hairan melihat sikap Malaikat itu. Kemudian
beliau berkata: “Wahai tuan, mahukah tuan bersiar-siar bersama saya untuk
melihat keindahan alam persekitaran? Malaikat Maut menjawab: Baiklah Wahai Nabi
Allah Idris.”
Maka berjalanlah keduanya
melihat alam persekitaran dengan berbagai jenis tumbuh-tumbuhan hidup di situ.
Akhirnya ketika mereka sampai pada suatu kebun, maka Malaikat Maut berkata
kepada Nabi Idris as.:
“Wahai Idris, adakah tuan
izinkan saya untuk mengambil ini untuk saya makan? Nabi Idris pun menjawab:
Subhanallah, mengapa malam tadi tuan tidak mahu memakan makanan yang halal,
sedangkan sekarang tuan mahu memakan yang haram?”
Kemudian Malaikat Maut
dan Nabi Idris meneruskan perjalanan mereka. Tidak terasa oleh mereka bahawa
mereka telah bersiar-siar selama empat hari. Selama mereka bersahabat, Nabi
Idris menemui beberapa keanehan pada diri temannya itu. Segala tindak-tanduknya
berbeza dengan sifat-sifat manusia biasa. Akhirnya Nabi Idris tidak dapat
menahan hasrat ingin tahunya itu.
Kemudian beliau bertanya:
“Wahai tuan, bolehkah saya tahu, siapakah tuan yang sebenarnya?
Saya adalah Malaikat
Maut.”
“Tuankah yang bertugas
mencabut semua nyawa makhluk?”
“Benar ya Idris.”
“Sedangkan tuan bersama
saya selama empat hari, adakah tuan juga telah mencabut nyawa-nyawa makhluk?”
“Wahai Idris, selama
empat hari ini banyak sekali nyawa yang telah saya cabut. Roh makhluk-makhluk
itu bagaikan hidangan di hadapanku, aku ambil mereka bagaikan seseorang sedang
menyuap-nyuap makanan.”
“Wahai Malaikat, apakah
tujuan tuan datang, apakah untuk ziarah atau untuk mencabut nyawaku?”
“Saya datang untuk
menziarahimu dan Allah SWT telah mengizinkan niatku itu.”
“Wahai Malaikat Maut,
kabulkanlah satu permintaanku kepadamu, iaitu agar tuan mencabut nyawaku,
kemudian tuan mohonkan kepada Allah agar Allah menghidupkan saya kembali,
supaya aku dapat menyembah Allah Setelah aku merasakan dahsyatnya sakaratul
maut itu.”
Malaikat Maut pun
menjawab: “Sesungguhnya saya tidaklah mencabut nyawa seseorang pun, melainkan
hanya dengan keizinan Allah.”
Lalu Allah SWT mewahyukan
kepada Malaikat Maut, agar ia mencabut nyawa Idris as. Maka dicabutnyalah nyawa
Idris saat itu juga. Maka Nabi Idris pun merasakan kematian ketika itu.
Di waktu Malaikat Maut
melihat kematian Nabi Idris itu, maka menangislah ia. Dengan perasaan hiba dan
sedih ia bermohon kepada Allah supaya Allah menghidupkan kembali sahabatnya
itu. Allah mengabulkan permohonannya, dan Nabi Idris pun dihidupkan oleh Allah
SWT kembali.
Kemudian Malaikat Maut
memeluk Nabi Idris, dan ia bertanya: “Wahai saudaraku, bagaimanakah tuan
merasakan kesakitan maut itu? “
“Bila seekor binatang
dilapah kulitnya ketika ia masih hidup, maka sakitnya maut itu seribu kali
lebih sakit daripadanya.
“Padahal-kelembutan yang
saya lakukan terhadap tuan, ketika saya mencabut nyawa tuan itu, belum pernah
saya lakukan terhadap sesiapa pun sebelum tuan.”
“Wahai Malaikat Maut,
saya mempunyai permintaan lagi kepada tuan, iaitu saya sungguh-sungguh
berhasrat melihat Neraka, supaya saya dapat beribadah kepada Allah SWT lebih
banyak lagi, setelah saya menyaksikan dahsyatnya api neraka itu.”
“Wahai Idris as. saya
tidak dapat pergi ke Neraka jika tanpa izin dari Allah SWT.”
Akhirnya Allah SWT
mewahyukan kepada Malaikat Maut agar ia membawa Nabi Idris ke dalam Neraka.
Maka pergilah mereka berdua ke Neraka. Di Neraka itu, Nabi Idris as. dapat
melihat semua yang diciptakan Allah SWT untuk menyiksa musuh-musuh-Nya. Seperti
rantai-rantai yang panas, ular yang berbisa, kala, api yang membara, timah yang
mendidih, pokok-pokok yang penuh berduri, air panas yang mendidih dan
lain-lain.
Setelah merasa puas
melihat keadaan Neraka itu, maka mereka pun pulang. Kemudian Nabi Idris as.
berkata kepada Malaikat Maut: “Wahai Malaikat Maut, saya mempunyai hajat yang
lain, iaitu agar tuan dapat menolong saya membawa masuk ke dalam Syurga.
Sehingga saya dapat melihat apa-apa yang telah disediakan oleh Allah bagi
kekasih-kekasih-Nya. Setelah itu saya pun dapat meningkatkan lagi ibadah saya
kepada Allah SWT. Saya tidak dapat membawa tuan masuk ke dalam Syurga, tanpa perintah
dari Allah SWT.” Jawab Malaikat Maut.
Lalu Allah SWT pun
memerintahkan kepada Malaikat Maut supaya ia membawa Nabi Idris masuk ke dalam
Syurga.
Kemudian pergilah mereka
berdua, sehingga mereka sampai di pintu Syurga dan mereka berhenti di pintu tersebut.
Dari situ Nabi Idris
dapat melihat pemandangan di dalam Syurga. Nabi Idris dapat melihat segala
macam kenikmatan yang disediakan oleh Allah SWT untuk para wali-waliNya. Berupa
buah-buahan, pokok-pokok yang indah dan sungai-sungai yang mengalir dan
lain-lain.
Kemudian Nabi Idris
berkata: “Wahai saudaraku Malaikat Maut, saya telah merasakan pahitnya maut dan
saya telah melihat dahsyatnya api Neraka. Maka mahukah tuan memohonkan kepada
Allah untukku, agar Allah mengizinkan aku memasuki Syurga untuk dapat meminum
airnya, untuk menghilangkan kesakitan mati dan dahsyatnya api Neraka?”
Maka Malaikat Maut pun
bermohon kepada Allah. Kemudian Allah memberi izin kepadanya untuk memasuki
Syurga dan kemudian harus keluar lagi. Nabi Idris pun masuk ke dalam Syurga,
beliau meletakkan kasutnya di bawah salah satu pohon Syurga, lalu ia keluar
kembali dari Syurga. Setelah beliau berada di luar, Nabi Idris berkata kepada
Malaikat Maut:
“Wahai Malaikat Maut, aku telah meninggalkan kasutku di dalam Syurga.
“Wahai Malaikat Maut, aku telah meninggalkan kasutku di dalam Syurga.
Malaikat Maut pun
berkata: Masuklah ke dalam Syurga, dan ambil kasut tuan.”
Maka masuklah Nabi Idris,
namun beliau tidak keluar lagi, sehingga Malaikat Maut memanggilnya: “Ya Idris,
keluarlah!. Tidak, wahai Malaikat Maut, kerana Allah SWT telah berfirman
bermaksud: “Setiap yang berjiwa akan merasakan mati.” (Ali-Imran: 185)
Sedangkan saya telah
merasakan kematian. Dan Allah berfirman yang bermaksud: “Dan tidak ada seorang
pun daripadamu, melainkan mendatangi Neraka itu.” (Maryam: 71)
Dan saya pun telah
mendatangi Neraka itu. Dan firman Allah lagi yang bermaksud: “… Dan mereka sekali-kali
tidak akan dikeluarkan daripadanya (Syurga).” (Al-Hijr: 48)
Maka Allah menurunkan
wahyu kepada Malaikat Maut itu: “Biarkanlah dia, kerana Aku telah menetapkan di
azali, bahawa ia akan bertempat tinggal di Syurga.”
Allah menceritakan
tentang kisah Nabi Idris ini kepada Rasulullah SAW dengan firman-Nya bermaksud:
“Dan
ceritakanlah (hai Muhammad kepada mereka, kisah) Idris yang tersebut di dalam
Al-Quran. Sesungguhnya ia adalah seorang yang sangat membenarkan dan seorang
Nabi. Dan kami telah mengangkatnya ke martabat yang tinggi.” (Maryam: 56-57)
****************************************************************************************************
4. Kisah Nabi ‘isa a.s.
Seorang lagi Nabi Allah yang
diceritakan dari kecil di dalam al-Qur’an ialah Isa. Baginda diutus kepada kaum
Bani Israil dengan kitab Injil yang diturunkan sebelum al-Qur’an.
Di dalam al-Qur’an, Nabi Isa disebut
dengan empat panggilan iaitu Isa, Isa putera Mariam, putera
Mariam, dan al-Masih.
Ibunya seorang yang sangat
dimuliakan Allah. Dia memilihnya di atas semua perempuan di semua alam.
Firman-Nya, “Dan ketika malaikat-malaikat berkata, ‘Wahai Mariam, Allah memilih
kamu, dan membersihkan kamu, dan Dia memilih kamu di atas semua perempuan di
semua alam’” (3:42).
Mariam, ibu Nabi Isa, telah menempuh
satu ujian yang amat berat daripada Allah. Dia dipilih untuk melahirkan seorang
Nabi dengan tanpa disentuh oleh seseorang lelaki. Dia adalah seorang perempuan
yang suci.
Kelahiran
Kelahiran Nabi Isa merupakan suatu
mukjizat kerana dilahirkan tanpa bapa. Kisahnya diceritakan di dalam al-Qur’an.
Di sini, ceritanya bermula dari kunjungan malaikat kepada Mariam atas perintah
Allah. Ketika itu, malaikat menyerupai manusia dengan tanpa cacat. Kemunculan
malaikat membuat Mariam menjadi takut lalu berkata,
“Aku berlindung pada Yang Pemurah
daripada kamu, jika kamu bertakwa (takut kepada Tuhan)!’
Dia (malaikat) berkata, ‘Aku
hanyalah seorang rasul yang datang daripada Pemelihara kamu, untuk memberi kamu
seorang anak lelaki yang suci.’” (19:18-19)
Pada ayat yang lain, diceritakan
bahawa malaikat yang datang itu telah memberi nama kepada putera yang bakal
dilahirkan. Nama itu diberi oleh Allah, dan dia (Isa) akan menjadi terhormat di
dunia dan akhirat sambil berkedudukan dekat dengan Tuhan. Ayatnya berbunyi:
“Wahai Mariam, Allah menyampaikan
kepada kamu berita gembira dengan satu Kata daripada-Nya, yang namanya
al-Masih, Isa putera Mariam, terhormat di dunia dan di akhirat, daripada
orang-orang yang didekatkan.” (3:45)
Kemudian Mariam bertanya,
“Bagaimanakah aku akan ada seorang
anak lelaki sedang tiada seorang manusia pun menyentuhku, dan bukan juga aku
seorang jalang?” (19:20)
Malaikat menjawab,
“Dia (Allah) berkata, ‘Begitulah;
Pemelihara kamu telah berkata, ‘Itu mudah bagi-Ku; dan supaya Kami membuat dia
satu ayat (tanda) bagi manusia, dan satu pengasihan daripada Kami; ia adalah
perkara yang telah ditentukan’” (19:21).
Maka lahirlah Isa putera Mariam
lebih enam ratus tahun sebelum Nabi Muhammad dilahirkan. Allah membuat Nabi Isa
dan ibunya satu ayat (tanda) bagi manusia, iaitu tanda untuk menunjukkan
kebesaran-Nya (23:50).
Kerasulan
dan Kenabian
Isa adalah seorang Nabi dan juga
seorang Rasul. Baginda dan beberapa orang rasul telah dilebihkan Allah daripada
rasul-rasul lain. Ada yang Dia berkata-kata kepadanya, ada yang Dia menaikkan
darjat, dan bagi Isa, Dia memberi bukti-bukti yang jelas serta mengukuhkannya
dengan Roh Suci. Firman-Nya:
“Dan rasul-rasul itu, sebahagian
Kami melebihkan di atas sebahagian yang lain. Sebahagian ada yang kepadanya
Allah berkata-kata, dan sebahagian Dia menaikkan darjat. Dan Kami memberikan
Isa putera Mariam bukti-bukti yang jelas, dan Kami mengukuhkan dia dengan Roh
Qudus (Suci).” (2:253)
Namun begitu, manusia dilarang oleh
Allah untuk membeza-bezakan antara para rasul dan Nabi. Larangan itu berbunyi,
“Katakanlah, ‘Kami percaya kepada
Allah, dan apa yang diturunkan kepada kami, dan apa yang diturunkan kepada
Ibrahim, dan Ismail, dan Ishak, dan Yaakub, dan puak-puak, dan apa yang diberi
kepada Musa, dan Isa, dan apa yang diberi kepada Nabi-Nabi daripada Pemelihara
mereka. Kami tidak membeza-bezakan seorang pun antara mereka, dan kepada-Nya
kami muslim.’” (2:136)
Akibat membeza-bezakan Nabi atau
Rasul dapat dilihat pada hari ini, iaitu Nabi Isa dipercayai oleh sesetengah
pihak sebagai Tuhan atau anak Tuhan, dan Nabi Muhammad, dianggap macam Tuhan,
yang berhak membuat hukum agama.
Ajaran
Oleh kerana Isa seorang Nabi baginda
diberi sebuah Kitab, Injil, yang mengandungi petunjuk dan cahaya untuk menjadi
pegangan Bani Israil. Selain menyuruh Bani Israil menyembah Allah dengan
mentaati Injil, baginda mengesahkan kitab Taurat yang diturunkan sebelumnya.
Dua firman Allah menjelaskannya di sini, berbunyi:
“Dan Kami mengutus, menyusuli
jejak-jejak mereka, Isa putera Mariam, dengan mengesahkan Taurat yang
sebelumnya; dan Kami memberinya Injil, di dalamnya petunjuk dan cahaya,” (5:46)
dan,
“Aku (Isa) hanya mengatakan kepada
mereka apa yang Engkau memerintahkan aku dengannya: ‘Sembahlah Allah,
Pemelihara aku dan Pemelihara kamu.’” (5:117)
Turut disebut di dalam Injil (dan
Taurat) ialah berita mengenai kedatangan seorang Nabi berbangsa Arab, atau
ummiy (7:157), dan janji dikurniakan Taman atau Syurga
bagi orang-orang yang berperang di jalan Allah (9:111).
Janji itu juga didapati di dalam Taurat dan al-Qur’an.
Ketika baginda diutus, manusia
sedang berselisih dalam hal agama. Maka kedatangannya adalah juga untuk
memperjelaskan apa yang diperselisihkan. Firman Allah:
“dia (Isa) berkata, ‘Aku datang
kepada kamu dengan kebijaksanaan, dan supaya aku memperjelaskan kepada kamu
sebahagian apa yang dalamnya kamu memperselisihkan; maka kamu takutilah Allah,
dan taatlah kepadaku.’” (43:63)
Baginda juga memberitahu tentang
kedatangan seorang rasul selepas baginda, yang namanya akan dipuji. Ayat yang
mengisahkannya berbunyi:
“Wahai Bani Israil, sesungguhnya aku
(Isa) rasul Allah kepada kamu, mengesahkan Taurat yang sebelum aku, dan memberi
berita gembira dengan seorang rasul yang akan datang selepas aku, namanya ahmad
(dipuji).” (61:6)
Pengikut
setia
Seperti Nabi atau Rasul yang lain,
baginda mempunyai pengikut-pengikut yang setia dan juga yang tidak setia atau
yang menentang. Pengikut-pengikutnya yang setia percaya kepada Allah dan
kepadanya. Mereka adalah muslim. Firman Allah:
“Dan ketika Aku mewahyukan pengikut-pengikut
yang setia, ‘Percayalah kepada-Ku, dan rasul-Ku’; mereka berkata, ‘Kami
percaya, dan saksilah Engkau akan kemusliman kami.’” (5:111)
Pengikut-pengikut yang setia pula
menjadi penolong-penolong, bukan baginya tetapi bagi Allah. Firman-Nya:
“Berkatalah pengikut-pengikutnya
yang setia, ‘Kami akan menjadi penolong-penolong Allah; kami percaya kepada
Allah, dan saksilah kamu akan kemusliman kami.’” (3:52)
Begitu juga bagi pengikut-pengikut
setia Nabi-Nabi lain, termasuk Muhammad. Semuanya menjadi penolong-penolong
Allah, untuk melaksana dan menyampaikan mesej-Nya. Firman Allah:
“Wahai orang-orang yang percaya,
jadilah kamu penolong-penolong Allah, sebagaimana Isa putera Mariam berkata
kepada pengikut-pengikut yang setia, ‘Siapakah yang akan menjadi
penolong-penolong aku bagi Allah?’ Pengikut-pengikut yang setia berkata, ‘Kami
akan menjadi penolong-penolong Allah.’” (61:14)
Walau bagaimana pun,
pengikut-pengikut Nabi Isa yang setia memerlukan bukti selanjut untuk
megesahkan kebenarannya dan supaya hati mereka menjadi tenteram. Untuk itu
mereka memohon sebuah meja hidangan dari langit. Kisahnya berbunyi begini:
“Dan apabila pengikut-pengikut yang
setia berkata, ‘Wahai Isa putera Mariam, bolehkah Pemelihara kamu menurunkan
kepada kami sebuah meja hidangan dari langit?’
Dia (Isa) berkata, ‘Kamu takutilah
Allah, jika kamu orang-orang mukmin.’
Mereka berkata, ‘Kami menghendaki
untuk memakan daripadanya, dan hati kami menjadi tenteram, supaya kami
mengetahui bahawa kamu berkata benar kepada kami, dan supaya kami adalah antara
para saksinya.’” (5:112-113)
Justeru itu, baginda memohon kepada
Allah,
“Ya Allah, Pemelihara kami,
turunkanlah kepada kami sebuah meja hidangan dari langit, yang akan menjadi
bagi kami satu perayaan, yang pertama dan yang akhir bagi kami, dan satu ayat
(tanda) daripada Engkau. Dan berilah rezeki untuk kami; Engkau yang terbaik
daripada pemberi-pemberi rezeki.” (5:114)
Allah mengabulkan permintaannya.
Lantas, meja hidangan yang turun menjadi satu lagi mukjizat bagi Nabi Isa. Dan
ia juga menjadi nama sebuah surah di dalam al-Qur’an, iaitu surah kelima,
al-Maidah.
Mukjizat
Selain daripada kelahiran yang luar
biasa dan meja hidangan, Nabi Isa telah dikurniakan dengan beberapa mukjizat
lain. Ayat berikut menjelaskannya:
“Ketika Allah berkata, ‘Wahai Isa
putera Mariam, ingatlah akan rahmat-Ku ke atas kamu, dan ke atas ibu kamu,
apabila Aku mengukuhkan kamu dengan Roh Qudus (Suci), untuk berkata-kata
kepada manusia di dalam buaian dan setelah dewasa ….. dan apabila kamu mencipta
daripada tanah liat, dengan izin-Ku, yang seperti bentuk burung, dan kamu
menghembuskan ke dalamnya, lalu jadilah ia seekor burung, dengan
izin-Ku, dan kamu menyembuhkan orang buta, dan orang sakit kusta,
dengan izin-Ku, dan kamu mengeluarkan orang yang mati, dengan izin-Ku’
….. lalu orang-orang yang tidak percaya antara mereka berkata, ‘Tiadalah ini,
melainkan sihir yang nyata.’” (5:110)
Walaupun Nabi Muhammad hanya diberi
satu mukjizat, manusia ditegah daripada berkata bahawa Nabi Isa adalah lebih
mulia daripada Nabi Muhammad. Kerana, seperti yang sudah maklum, amalan
membeza-beza para Nabi dan Rasul dilarang Allah.
Diangkat
Ke langit
“Apabila Allah berkata, ‘Wahai Isa,
Aku akan mematikan kamu, dan menaikkan kamu kepada-Ku, dan Aku
membersihkan kamu daripada orang-orang yang tidak percaya …..’” (3:55)
“Dan aku (Isa) seorang saksi ke atas
mereka selama aku di kalangan mereka; tetapi setelah Engkau mematikan aku,
Engkau Sendiri adalah penjaga ke atas mereka; Engkau saksi atas segala
sesuatu.” (5:117)
Akan tetapi, sebahagian daripada
kaum Bani Israil mengatakan bahawa mereka telah membunuhnya disalib. Allah
mengatakan yang sebaliknya pula. Apa yang berlaku hanya satu kesamaan sahaja.
Firman-Nya:
“ucapan mereka, ‘Kami telah membunuh
al-Masih, Isa putera Mariam, rasul Allah.’ Tetapi mereka tidak membunuhnya, dan
tidak juga menyalibnya, tetapi hanya satu kesamaan yang ditunjukkan kepada
mereka. Orang-orang yang berselisih mengenainya benar-benar dalam keraguan
terhadapnya; mereka tidak ada pengetahuan mengenainya, kecuali mengikuti
sangkaan; mereka tidak membunuhnya, yakinlah.” (4:157)
Di akhir zaman nabi ‘isa akan turun
kembali ke bumi, bukan sebagai nabi tapi sebagai umat nabi muhammad SAW.
(mengikut syariat nabi muhammad). akan berdakwah mengajak orang2 kristen untuk
islam, menghancurkan sali-salib, membunuh dajjal.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar