Sabtu, 12 Januari 2013
TALQIN. Berdasarkan Hadith Nabi&Mazhab Empat-(Kenapa Wahhabi Anti Talqin)
Penerangan Yang Jelas Tentang Keharusan Hukum Mentalqin Mayat
( Bersandarkan Hadith Nabi Dan Mazhab Empat )
Alhamdulillah, Tuhan Pencipta alam, WujudNya azali abadi tanpa permulaan dan tanpa memerlukan tempat. Selawat dan salam keatas junjungan besar Nabi Muhammad, para sahabat dan ahli keluarga baginda.
Sesungguhnya hukum mentalqin mayat dengan kalimat tauhid “ La ilaha Illallah Muhammadur Rasulullah ” ataupun dengan perkataan suci yang lain adalah harus hukumnya dari segi syarak dan bersesuaian dengan ajaran agama Nabi Muhammad.
Sememangnya tidak ada dalil dari nas Al-Quran mahupun nas Al-Hadith yang mengharamkan amalan talqin kecuali mereka (antaranya Wahhabi) yang mengharamkannya hanya bersandarkan ianya suatau bid’ah yang tidak dilakukan oleh Rasul. Malangnya nas-nas hadith Nabi jelas bercanggah dengan apa yang mereka dakwa.
Mari kita kupaskan secara ilmiah islamiah.
Hadith Nabi Mengharuskan Talqin
Apa yang didakwa mengenai pengharaman hukum talqin oleh Wahhabi dan kuncu-kuncu mereka yang kerap membuat kacaubilau dalam masyarakat umat islam adalah tidak berasas. Bahkan ianya bertujuan memperlaga-lagakan umat islam yang melakukan amalan tersebut.
Kononnya ianya adalah satu bid’ah yang dah confirm Nabi tak pernah buat dan tak pernah suruh orang lain buat dan bagi Wahhabi siapa buat amalan talqin maka dia dah buat bid’ah dan akan masuk api neraka jahannam.
Benarkah dakwaan Wahhabi itu?
Mari kita singkap hadith Nabi Muhammad sendiri menyuruh amalan talqin yang diriwayatkan oleh Imam At-Tobarony dalam Mu’jam Sighir dan Mu’jam Kabir daripada Abi Umamah Al-Bahily berkata :
[إذا أنا مت فاصنعوا بي كما أمرنا رسول الله صلى الله عليه وسلم أن نصنع بموتانا، أمرنا رسول الله صلى الله عليه وسلم فقال: إذا مات أحد من إخوانكم فسويتم التراب على قبره فليقم أحدكم على رأس قبره ثم ليقل: يا فلان ابن فلانة فإنه يسمعه ولا يجيب، ثم يقول: يا فلان ابن فلانة فإنه يستوي قاعداً، ثم يقول: يا فلان ابن فلانة فإنه يقول أرشدنا يرحمك الله ولكن لا تشعرون، فليقل: اذكر ما خرجت عليه من الدنيا شهادة أن لا إله إلا الله وأن محمداً عبده ورسوله وأنك رضيت بالله رباً وبالإسلام ديناً وبمحمد نبياً وبالقرءان إماماً فإن منكراً ونكيراً يأخذ كل واحد منهما بيد صاحبه ويقول: انطلق بنا ما يقعدنا عند من لُقّن حجته، قال [أي أبو أمامة]: فقال رجل: يا رسول الله فإن لم يُعرف أمه، قال: ينسبه إلى أمه حواء، يا فلان ابن حواء” .
Yang bermaksud : “Apabila aku mati nanti, lakukan padaku sepertimana yang disuruh oleh Rasulullah agar dilakukan kepada mayat, Rasulullah telah memerintah kita dengan sabda baginda: “ Apabila matinya seorang daripada kalanganmu, maka tanahlah dan berdirilah seorang dikalangan kamusemua pada bahagian kepala dikuburnya kemudian katakan Wahai si fulan anak si fulanah, orang itu mendengarnya tetapi dia tidak akan menjawab, kemudian katakan Wahai fulan anak fulanah maka dia duduk, kemudian katakan Wahai fulan anak fulanah maka dia berkata semoga Allah merahmati kamu tetapi kamu semua tidak merasai (apa yang telah berlaku pada si mayat), maka hendaklah dikatakan : Ingatlah apa yang telah menyebabkan kamu dilahirkan kedunia iaitu syahadah tiada Tuhan melainkan Allah dan Nabi Muhammad itu hambaNya dan rasulNya dan engkau telah meredhoi dengan allah sebagai tuhanmua dan islam itu agamamu dan Muhammad itu nabimu dan al-quran itu petunjukmu maka malaikat mungkar dan nakir akan mengambil tangannya lantas berkata Ayuh bersama kami bawakan kepada siapa yang telah ditalqinkan hujahnya”
Abu Umamah bertanya kepada Rasulullah Wahai Rasulullah!bagaimana sekiranya tidak diketahui nama ibunya? Rasulullah menjawab “Maka hendaklah dinasabkan kepada ibu manusia iaitu Hawwa dengan mengatakan Wahai si fulan anak Hawwa.” Tamat hadith riwayat Imam Al-Hafiz Tobarony Dalam kitabnya Mu’jam Soghir Wal Kabir.
Hadith yang mengharuskan talqin diatas telah disolehkan sanadnya (ulama hadith menyatakan hadith itu boleh digunakan) oleh Imam Muhaddith dari kalangan ulama hadith iaitu Al-Hafiz Ibnu Hajar Al-Asqolany dalam kitab beliau berjudul At-Talkhis Al-Habir sepertimana yang juga dibawah Kitab Al-Majmuk oleh Imam Nawawi pada jilid 5 muksurat 243 :
وإسناده صالح وقد قواه الضياء في أحكامه
Yang bermaksud : “ Sanad hadith ini adalah boleh digunakan dan hadith ini telah dikuatkan oleh Imam Al-Hafiz Ad-Dhiya dalam kitab Ahkam”.
Maka hadith Nabi Muhammad ini jelas mengharuskan amalan talqin sepertimana jua para ulama salafussoleh berpegang dengan hukum mengenainya.
Tiada seorangpun ulama islam yang muktabar mengingkari amalan talqin ini kecuali sebilangan kecil ajaran sesat dizaman kini yang berhobi sangat dalam memecah belahkan umat islam dengan mendakwa amalan talqin adalah satu bid’ah yang teramat buruk dan siapa melakukan talqin maka dia sesat dan akan masuk neraka jahannam.
Soalan kutujukan pada si penentang amalan talqin :
1- Bagikan padaku ayat Al-Quran yang jelas mengharamkan dan membid’ahkan amalan talqin?
2- Berikan padaku Hadith yang jelas dari Nabi Muhammad yang mengatakan amalan talqin adalah haram atau bid’ah?
3- Sebutkan seorang sahaja ulama salafussoleh @ salafi hakiki ( ulama islam yang hidup sebelum 300H )yang menyatakan amalan talqin adalah haram atau bid’ah?
Saya menunggu jawapan soalan diatas dari Wahhabi dan kuncu-kuncunya dari seluruh pelusuk dunia termasuk ulama-ulama Wahhabi dimana sahaja kamu berada dan apa bahasapun yang kamu pakai.
Disini ingin kubawa buat teman-temanmengenai kata-kata ulama islam ahli sunnah Wal Jamaah mengharuskan amalan talqin dari mazhab Hanafi, mazhab Maliki, mazhab Syafie dan juga tidak lupa dari mazhab Hambali yang mana sebahagian puak Wahhabi sering mendakwa mereka dari golongan Hambali.
Mazhab Islam Mengharuskan Talqin
Kenyataan Mazhab Al-Hanafi Mengharuskan Talqin
1-Berkata As-Syeikh Al-Alim Abdul Al-Ghony Al-Ghonimy Ad-Dimasyqy Al-Hanafi dalam kitab beliau berjudul Al-Lubab Fi Syarhil Kitab pada jilid 1 mukasurat 125 menyatakan :
: “وأما تلقينه (أي الميت) في القبر فمشروع عند أهل السنة لأن الله تعالى يحييه في قبره”.
“Manakala hukum mentalqin mayat pada kubur adalah merupakan syariat islam disisi Ahli Sunnah Wal Jamaah kerana Allah ta’ala menghidupkannya dalam kuburnya”.
Telah jelas bahawa dalam mazhab Hanafi amalan talqin adalah diharuskan bahkan disyariatkan.
Adakah Wahhabi akan membid’ahkan serta mengkafirkan ulama Hanafi kerana mengharuskan amalan talqin? Kenapa wahhabi benci sangat dengan amalan talqin?
Apa kesalahan talqin terhadap kamu wahai wahhabi?
Mazhab Maliki Mengharuskan Amalan Talqin
1- Imam Al-Qurtuby Al-Maliky pengarang kitab tafsir terkenal telah menulis satu bab yang khusus mengenai amalan talqin disisi mazhab Maliki dalam kitab beliau berjudul At-Tazkirah Bil Ahwal Al-Mauta Wal Akhiroh pada mukasurat 138-139 :
باب ما جاء في تلقين الإنسان بعد موته شهادة الإخلاص في لحده
Didalam bab itu juga Imam Qurtuby telah menjelaskan amalan talqin dilakukan oleh para ulama islam di Qurtubah dan mereka mengharuskannya.
Dalam mazhab Maliki juga bercanggah dengan mereka yang mengharamkan amalan talqin.
Dimana anda wahai si pengharam tanpa dalil?!
Mazhab Syafi’e Mengharuskan Dan Mengalakkan Amalan Talqin
1- Imam An-Nawawi As-Syafi’e menyatakan dalam kitab beliau berjudul Al-Majmuk pada jilid 5 mukasurat 303-304 :
قال جماعات من أصحابنا يستحب تلقين الميت عقب دفنه” ثم قال: “ممن نص على استحبابه: القاضي حسين والمتولي والشيخ نصر المقدسي”
Yang bermaksud : “ Telah menyatakan oleh ramai para ulama dari mazhab Syafi’e bahawa disunatkan talqin pada mayat ketika mengebumikannya”.
Kenyataan mazhab Syafi’e dari kitab yang sama :
“وسئل الشيخ أبو عمرو بن الصلاح رحمه الله عنه فقال: التلقين هو الذي نختاره ونعمل به”
Imam Nawawi menyatakan : “ Telah ditanya kepada As-Syeikh Abu Amru Bin As-Solah mengenai talqin maka beliau menjawab Amalan talqin merupakan pilihan kita (mazhab Syafi’e) dan kami beramal dengannya”.
2- Imam Abu Qosim Ar-Rofi’e As-Syafi’e menyatakan dalam kitab beliau berjudul Fathul ‘Aziz Bi syarh Al-Wajiz tertera juga pada bawah kita Al-Majmuk oleh Imam Nawawi pada jilid 5 mukasurat 242 :
“ويستحب أن يُلقن الميت بعد الدفن فيقال: يا عبد الله بن أمة الله …” إلى اخره .
Yang bermaksud : Digalakkan dan disunatkan mentalqin mayat selepas mengebumikannya dan dibaca : Wahai hamba Allah bin hamba Allah…(bacaan talqin).
Di malaysia kita umat islam kebanyakannya berpegang dengan mazhab Syafi’e. Kenapa anda buat fitnah ke tanah air kita wahai Wahhabi? Dengan memecah belahkan umat islam mengunakan isu talqin. Sedangkan hukum talqin adalah harus berdalilkan dari hadith Nabawi.
Mazhab Hambali Mengharuskan Talqin
1- Imam Mansur Bin Yusuf Al-Buhuty Al-Hambaly menyatakan hukum pengharusan talqin dalam kitab beliau berjudul Ar-Raudul Mari’ mukasurat 104.
2- Imam Al-Mardawy Al-Hambaly dalam kitabnya Al-Insof Fi Ma’rifatil Rojih Minal Khilaf pada jilid 2 mukasurat 548-549 menyatakan :
“فائدة يستحب تلقين الميت بعد دفنه عند أكثر الأصحاب”
Yang bermaksud : “ Kenyataan yang penting : Disunatkan hukum talqin mayat selepas mengkebumikannya disisi kebanyakan ulama ( selainnay hanya mengaruskan sahaja).
Nah! Dimana pula kedudukan Wahhabi setelah hukum keharusan talqin diperjelaskan berdasarkan hadith Nabi dan mazhab empat termasuk mazhab Hambaly..?
Saudara sekalian..pilihlah..anda mahu mengikut ulama islam yang muktabar yang mana mereka mempunyai hujjah dari nas ataupun mahu mengikut Wahhabi yang mengatakan amalan talqin adalah bid’ah lagi haram sedangkan wahhabi tak mempunyai satu dalilpun menyokong fatwa sesat mereka.
Wahhabi…! usah menentang amalan talqin..lebih elok kembali ke pangkal jalan dan memerangi maksiat yang jelas lagi tersuluh diluar sana termasuk memperbetulkan akidah mereka sendiri yang songsang iaitu ” Allah Duduk”!
*Nasihat saya bagi pengamal talqin agar tidak menetapkan atau meminta apa-apa bayaran dunia atas perbuatan yang diharuskan itu untuk mengajar diri agar lebih ikhlas kepada Allah.
Kamis, 03 Januari 2013
Siri Membongkar Kesesatan Mohd Asri Zainul Abidin
Di akhir zaman kini semakin ramai manusia yang merasakan dirinya alim tentang ilmu agama malangnya dia sebenarnya merupakan perosak islam sedikit demi sedikit dengan menghina tindakan islam.
Benarlah hadith Nabawi riwayat Muslim dalam Sohih Muslim yang bermaksud:
" Diangkat orang yang jahil itu sehingga dianggap alim, kemudian ditanya padanya soalan, lantas dia memberi fatwa sesat tanpa ilmu, maka sesatlah mereka dan menyesatkan yang lain ".
Kepada Allah jua kita panjatkan kesyukuran kerana tidak terpengaruh dengan ajaran Wahhabi ini walaupun di antara mereka yang jahil kini diangkat sebagai Mufti atau
lebih layak digelar sebagai Mufti Wahhabi
( MuftiN Asri : Mohd Asri Zainul Abidin Tukang Buat Kacau-bilau Dan Fitnah ).
MunftiN Asri ini banyak mengunakan ajaran songsangnya untuk diserapkan ke dalam kerajaan malaysia dan rakyatnya.
Berkebetulan satu negeri yang berkobar semangat agamanya telah terpengaruh dengan pembawakan ajaran yang mengelirukan ini sehingga seorang yang jahil bahkan tidakpun berasal dari negeri tersebut telah diangkat sebagai Mufti negeri tersebut.
Disamping sokongan oleh mereka yang berpangkat besar bagi meneruskan penyebaran ajaran baru Wahhabiyah ditanah air kita ini.
Pelbagai cara dan taktik kotor digunakan oleh pendokong ajaran sesat Wahhabiyah ini, antaranya tidak mengaku diri mereka sebagai Wahhabi, bertopengkan secara dusta dengan nama 'salafi' dan 'sunnah'.
Inilah cara yang pernah dimainkan oleh golongan Syia'h sehingga sekarang.
Benarlah islam mengatakan bahawa golongan sesat ini mempunyai persamaan antara satu sama lain walaupun bergaduh di antara mereka.
Saudara seislamku.
Ajaran Wahhabiyah cukup menjijikkan.
Selain berpegang dengan aqidah sesat yahudi dan kristian yang menyatakan
"Allah Duduk Di atas Kursi" ,
Wahhabi juga tidak serik mengkafirkan seluruh umat islam dan menghalalkan darah umat islam.
MuftiN Asri pernah mengkafirkan seluruh umat islam dalam satu sessi ceramahnya bahawa :
"Sebutan memanggil ' ya Muhammad ' adalah syirik dan kafir" .
Ganjil sungguh kenyataan MuftiN Asri ini.
Adakah dengan menyebut 'ya Muhammad' atau 'ya Rasulullah' dikira sebagai musyrik?!
Fatwa apakah ini wahai MuntiN?! Bukankah MuftiN Asri sendiri dan Wahhabi-wahhabi yang lain turut memanggil orang sedemikian?! adakah Muftin Asri dan kuncu-kuncunya dah kafirkan diri sendiri pula?.
Saudara sekalian, ketahuilah bahawa kenyataan tersebut adalah fatwa sesat datang dari
MuftiN Wahabi!
Saya cukup pelik kenapa orang yang sejahil MuntiN Asri ini diangkat sebagai mufti.
Kita sebagai umat islam yang mempunyai asas Al-Quran dan Hadith sepatutnya tidak terpengaruh dengan sorokan bertopeng kelulusan PHD atau Dr. atau apa apa sahaja yang diserapka oleh barat.
Bukankah Dr.Amina Wadud si wanita pening juga bergelar Doktor Falsafah dan merupakan pensyarah di Universiti terkemuka yang berkelulusan PHD dalam bidang agama islam?!
Nah!..tanpa disedari ramai,
MuftiNWahhabi ini walaupun sering di war-warkan sebagai Dr. ( Doktor Falsafah ) tidak ubah seperti sekufu Dr. Amina Wadud dalam menghidupkan bid'h.
Kita sebagai umat islam sepatutnya menimbang mengikut syariat islam berlandaskan Al-quran dan As-Sunnah, bukannya berdasarkan sijil semata-mata.
MuftiN Asri
banyak bertopengkan dengan nama penentang bid'ah, malangnya dia sendiri yang membuat bid'ah
Lihat saja bida'h dan pendustaan yang dihasilkan olehnya dalam aqidah antaranya MuftiN ini menyatakan dalam satu majalah secara dusta:
" Akidah Imam Syafie adalah Allah Duduk".
Sungguh berani si MuftiN ini berdusta terhadap Imam Syafie dan tidak gentar melakukan bid'a dalam akidah.
Dalam Al-Quran dan Al-Hadith tidak pernah menyatakan " Allah Duduk ",
maka mengapa MuftiN Asri ini
menyandarkannya kepada Allah?! ( bersemayam Sedangkan hakikatnya dalam kitab Imam Syafie Al-Wasiyah tidak wujud perkataan tersebut.
Dahulu, MuftiN Asri telah mengeluarkan gesaan baru dan fatwa yang cukup menjijikkan selain akidah Wahhabi yang songsang iaitu menghina tindakan Jabatan Agama Islam dalam membenteras gejala khalwat atau permulaan zina di hotel-hotel.
MuftiN Asri telah berfatwa bahawa : "Tindakan Jabatan Agama Islam merisik bagi membenteras gejala khalwat di hotel-hotel adalah bertentangan dengan islam".
Subhanallah. Siapakah orang atau dalang yang dipertahankan oleh MuftiN Asri ini?!
Kalaulah tindakan Jabatan Agama Islam membenteras gejala khalwat di hotel-hotel tidak dianggap sebagai Nahi mungkar?
apakah yang dianggap sebagai nahi mungkar oleh MuftiN ini?!.
Adakah MuftiN Asri menunggu sehingga zina berlaku di tepi-tepi jalan depan mata baru nak ambil tindakan?!
Kenyataan MuftiN Asri ini amat disokong oleh golongan Liberal atau yang MuftiN Asri
sendiri namakan sebagai Islam Liberal.
Mereka ini gemar mengamalkan perkara terkutuk di dalam hotel-hotel berdasar penangkapan jabatan agama islam.
Kenyataan Muftin Asri tersebuat amat bertentangan dengan konsep islam dan Hadith Nabawi.
Sekiranya islam mengesyorkan amalan merisik dari rumah ke rumah untuk mengamalkan amal ma'ruf seperti pergi ke rumah-rumah yang dirasakan ahli rumah tersebut memerlukan bantuan bagi menghulurkan bantuan yang sememangnya amalan ini dianggap amal ma'ruf dan amalan yang baik,
begitu jugalah tidak salah sekiranya pihak bertanggungjawab seperti Jabatan Agama Islam merisik tempat-tempat seperti hotel untuk mencegah kemungkaran.
Seperti mana pihak bertanggungjawab tidak menunggu ribuan fakir miskin keluar terpampang depan mata meminta bantuan bahkan pihak bertanggung jawab pergi merisik tempat-tempat yang dirasakan kewujudan mereka untuk menghulurkan bantuan (amal ma'ruf),
Nah!
begitu jugalah Jabatan Agama Islam tidak perlu menunggu maksiat terpampang depan mata baru nak ambil tindakan.
Dan hadith Nabawi riwayat Muslim yang terkenal bermaksud : "Barangsiapa diantara kamu yang mengetahui wujudnya kemungkaran, hendaklah dia mencegahnya".
"Roa" dalam hadith tersebut bererti 'alima iaitu mengetahui. Macama mana nak tahu kalau tidak mencari.
Sekiranya Jabatan Agama Islam tidak merisik untuk menangkap pengkhalwat di hotel-hotel, maka kenyanglah orang yang berduit untuk buat maksiat di hotel-hotel bersama mana-mana pelacur yang diidamkan.
Adakah mereka ini yang dipertahankan oleh MuftiN Asri?!.
Setelah banyak pembentangan ilmiah bahawa bercanggahnya MuftiN Asri
dengan konsep islam dan Hadith Nabi, maka jelaslah tugas dan fatwa Mufti Wahhabi tersebut tidak ubah ibarat
" Menjilat danur demi memuaskan nafsu anjing yang menjaganya".
Inilah tugas Wahhabi. Apa sahaja pangkat yang dipegang pasti akan merosakkan dan memalukan serta menghina islam itu sendiri.
Semoga kita diselamatkan oleh Allah daripada fitnah golongan Wahhabiyyah. Amin ya Robbal ?lamin.
Benarlah hadith Nabawi riwayat Muslim dalam Sohih Muslim yang bermaksud:
" Diangkat orang yang jahil itu sehingga dianggap alim, kemudian ditanya padanya soalan, lantas dia memberi fatwa sesat tanpa ilmu, maka sesatlah mereka dan menyesatkan yang lain ".
Kepada Allah jua kita panjatkan kesyukuran kerana tidak terpengaruh dengan ajaran Wahhabi ini walaupun di antara mereka yang jahil kini diangkat sebagai Mufti atau
lebih layak digelar sebagai Mufti Wahhabi
( MuftiN Asri : Mohd Asri Zainul Abidin Tukang Buat Kacau-bilau Dan Fitnah ).
MunftiN Asri ini banyak mengunakan ajaran songsangnya untuk diserapkan ke dalam kerajaan malaysia dan rakyatnya.
Berkebetulan satu negeri yang berkobar semangat agamanya telah terpengaruh dengan pembawakan ajaran yang mengelirukan ini sehingga seorang yang jahil bahkan tidakpun berasal dari negeri tersebut telah diangkat sebagai Mufti negeri tersebut.
Disamping sokongan oleh mereka yang berpangkat besar bagi meneruskan penyebaran ajaran baru Wahhabiyah ditanah air kita ini.
Pelbagai cara dan taktik kotor digunakan oleh pendokong ajaran sesat Wahhabiyah ini, antaranya tidak mengaku diri mereka sebagai Wahhabi, bertopengkan secara dusta dengan nama 'salafi' dan 'sunnah'.
Inilah cara yang pernah dimainkan oleh golongan Syia'h sehingga sekarang.
Benarlah islam mengatakan bahawa golongan sesat ini mempunyai persamaan antara satu sama lain walaupun bergaduh di antara mereka.
Saudara seislamku.
Ajaran Wahhabiyah cukup menjijikkan.
Selain berpegang dengan aqidah sesat yahudi dan kristian yang menyatakan
"Allah Duduk Di atas Kursi" ,
Wahhabi juga tidak serik mengkafirkan seluruh umat islam dan menghalalkan darah umat islam.
MuftiN Asri pernah mengkafirkan seluruh umat islam dalam satu sessi ceramahnya bahawa :
"Sebutan memanggil ' ya Muhammad ' adalah syirik dan kafir" .
Ganjil sungguh kenyataan MuftiN Asri ini.
Adakah dengan menyebut 'ya Muhammad' atau 'ya Rasulullah' dikira sebagai musyrik?!
Fatwa apakah ini wahai MuntiN?! Bukankah MuftiN Asri sendiri dan Wahhabi-wahhabi yang lain turut memanggil orang sedemikian?! adakah Muftin Asri dan kuncu-kuncunya dah kafirkan diri sendiri pula?.
Saudara sekalian, ketahuilah bahawa kenyataan tersebut adalah fatwa sesat datang dari
MuftiN Wahabi!
Saya cukup pelik kenapa orang yang sejahil MuntiN Asri ini diangkat sebagai mufti.
Kita sebagai umat islam yang mempunyai asas Al-Quran dan Hadith sepatutnya tidak terpengaruh dengan sorokan bertopeng kelulusan PHD atau Dr. atau apa apa sahaja yang diserapka oleh barat.
Bukankah Dr.Amina Wadud si wanita pening juga bergelar Doktor Falsafah dan merupakan pensyarah di Universiti terkemuka yang berkelulusan PHD dalam bidang agama islam?!
Nah!..tanpa disedari ramai,
MuftiNWahhabi ini walaupun sering di war-warkan sebagai Dr. ( Doktor Falsafah ) tidak ubah seperti sekufu Dr. Amina Wadud dalam menghidupkan bid'h.
Kita sebagai umat islam sepatutnya menimbang mengikut syariat islam berlandaskan Al-quran dan As-Sunnah, bukannya berdasarkan sijil semata-mata.
MuftiN Asri
banyak bertopengkan dengan nama penentang bid'ah, malangnya dia sendiri yang membuat bid'ah
Lihat saja bida'h dan pendustaan yang dihasilkan olehnya dalam aqidah antaranya MuftiN ini menyatakan dalam satu majalah secara dusta:
" Akidah Imam Syafie adalah Allah Duduk".
Sungguh berani si MuftiN ini berdusta terhadap Imam Syafie dan tidak gentar melakukan bid'a dalam akidah.
Dalam Al-Quran dan Al-Hadith tidak pernah menyatakan " Allah Duduk ",
maka mengapa MuftiN Asri ini
menyandarkannya kepada Allah?! ( bersemayam Sedangkan hakikatnya dalam kitab Imam Syafie Al-Wasiyah tidak wujud perkataan tersebut.
Dahulu, MuftiN Asri telah mengeluarkan gesaan baru dan fatwa yang cukup menjijikkan selain akidah Wahhabi yang songsang iaitu menghina tindakan Jabatan Agama Islam dalam membenteras gejala khalwat atau permulaan zina di hotel-hotel.
MuftiN Asri telah berfatwa bahawa : "Tindakan Jabatan Agama Islam merisik bagi membenteras gejala khalwat di hotel-hotel adalah bertentangan dengan islam".
Subhanallah. Siapakah orang atau dalang yang dipertahankan oleh MuftiN Asri ini?!
Kalaulah tindakan Jabatan Agama Islam membenteras gejala khalwat di hotel-hotel tidak dianggap sebagai Nahi mungkar?
apakah yang dianggap sebagai nahi mungkar oleh MuftiN ini?!.
Adakah MuftiN Asri menunggu sehingga zina berlaku di tepi-tepi jalan depan mata baru nak ambil tindakan?!
Kenyataan MuftiN Asri ini amat disokong oleh golongan Liberal atau yang MuftiN Asri
sendiri namakan sebagai Islam Liberal.
Mereka ini gemar mengamalkan perkara terkutuk di dalam hotel-hotel berdasar penangkapan jabatan agama islam.
Kenyataan Muftin Asri tersebuat amat bertentangan dengan konsep islam dan Hadith Nabawi.
Sekiranya islam mengesyorkan amalan merisik dari rumah ke rumah untuk mengamalkan amal ma'ruf seperti pergi ke rumah-rumah yang dirasakan ahli rumah tersebut memerlukan bantuan bagi menghulurkan bantuan yang sememangnya amalan ini dianggap amal ma'ruf dan amalan yang baik,
begitu jugalah tidak salah sekiranya pihak bertanggungjawab seperti Jabatan Agama Islam merisik tempat-tempat seperti hotel untuk mencegah kemungkaran.
Seperti mana pihak bertanggungjawab tidak menunggu ribuan fakir miskin keluar terpampang depan mata meminta bantuan bahkan pihak bertanggung jawab pergi merisik tempat-tempat yang dirasakan kewujudan mereka untuk menghulurkan bantuan (amal ma'ruf),
Nah!
begitu jugalah Jabatan Agama Islam tidak perlu menunggu maksiat terpampang depan mata baru nak ambil tindakan.
Dan hadith Nabawi riwayat Muslim yang terkenal bermaksud : "Barangsiapa diantara kamu yang mengetahui wujudnya kemungkaran, hendaklah dia mencegahnya".
"Roa" dalam hadith tersebut bererti 'alima iaitu mengetahui. Macama mana nak tahu kalau tidak mencari.
Sekiranya Jabatan Agama Islam tidak merisik untuk menangkap pengkhalwat di hotel-hotel, maka kenyanglah orang yang berduit untuk buat maksiat di hotel-hotel bersama mana-mana pelacur yang diidamkan.
Adakah mereka ini yang dipertahankan oleh MuftiN Asri?!.
Setelah banyak pembentangan ilmiah bahawa bercanggahnya MuftiN Asri
dengan konsep islam dan Hadith Nabi, maka jelaslah tugas dan fatwa Mufti Wahhabi tersebut tidak ubah ibarat
" Menjilat danur demi memuaskan nafsu anjing yang menjaganya".
Inilah tugas Wahhabi. Apa sahaja pangkat yang dipegang pasti akan merosakkan dan memalukan serta menghina islam itu sendiri.
Semoga kita diselamatkan oleh Allah daripada fitnah golongan Wahhabiyyah. Amin ya Robbal ?lamin.
Al-Albani mendakwa: Nabi Muhammad SESAT. na’uzubillah!
Oleh:
Abu Syafiq 006 012 2850578
WAHHABI
BUKAN SAHAJA SUKA MENGHUKUM KE ATAS ULAMA ISLAM DAN UMATNYA SEBAGAI SESAT.
BAHKAN NABI YANG TERMULIA NABI KITA MUHAMMAD TURUT TIDAK TERLEPAS DIHINA DAN
DIHUKUM SEBAGAI SESAT OLEH WAHHABI. AL-ALBANI AL-WAHHABI SEORANG TOKOH WAHHABI
TERKEMUKA MENGHUKUM NABI MUHAMMAD SEBAGAI SESAT na’uzubillah. (Rujuk Fatawa AL-ALBANI m/s 432)
Inilah
padahnya apabila sifat ghuluw melanda pada diri seorang insan. Mereka akan
melampau-lampau dalam banyak perkara. Sedangkan Nabi kita Muhammad kerap
mengawasi dari sifat ghuluw (melampau) ini antara sabda baginda bermaksud:
“Jangan sama-sekali kamu semua (ghuluw)melampau sesungguhnya telah binasa
golongan pelampau sebelum kamu”.R.Muslim.
Selain
sifat ghuluw itu terdapat faktor lain yang mendorong seseorang itu menghina
Nabi Muhammad dan menghukum baginda sebagai sesat iaitu faktor “sengaja
menyalah tafsir al-Quran”.
Ya, oleh kerana sifat tidak merujuk kepada ahli tafsir al-Quran yang mu’tabar hanya mentafsirkan ayat al-Quran itu mengikut hawa nafsu sendiri maka berlakulah penghinaan kepada Nabi Muhammad dan menghukum baginda sebagai sesat pula. Samalah dengan mereka yang menyamakan Allah dengan makhluk berpunca dari sifat takabbur hanya mentafsir al-Quran mengikut hawa nafsu sendiri dan padahnya mereka berpegang dengan aqidah tashbih menyamakan Allah dengan makhluk seperti Wahhabi, Ayah Pin selainnya.
Ya, oleh kerana sifat tidak merujuk kepada ahli tafsir al-Quran yang mu’tabar hanya mentafsirkan ayat al-Quran itu mengikut hawa nafsu sendiri maka berlakulah penghinaan kepada Nabi Muhammad dan menghukum baginda sebagai sesat pula. Samalah dengan mereka yang menyamakan Allah dengan makhluk berpunca dari sifat takabbur hanya mentafsir al-Quran mengikut hawa nafsu sendiri dan padahnya mereka berpegang dengan aqidah tashbih menyamakan Allah dengan makhluk seperti Wahhabi, Ayah Pin selainnya.
NABI MUHAMMAD TIDAK SESAT (LAISA DHOL)
Saiduna Nabiyuna Muhammad solllahu ‘alaihiwassalam merupakan seorang insan yang paling mulia disisi seluruh umat Islam dan makhluk yang paling mulia disisi Allah. Muhammad bin Abdullah tidak pernah berpegang dengan aqidah yang sesat samaada sebelum kenabian mahupun selepas diturunkan wahyu dan dilantik sebagai nabi dan rasul.
Baginda beriman dengan Allah dan berada atas kepercayaan yang tidak sesat sebelum kenabian dan selepasnya.
Amat
melampau bagi mereka sengaja menyalahkan tafsir firman Allah lantas menghukum
Nabi Muhammad sebagai sesat dari kebenaran. Ya Allah! segerakanlah balasanMu
terhadap mereka yang menghina NabiMu mempergunakan ayatMu secara salah.
Ya saya (abu syafiq) mengatakan: Sesiapa mendakwa Nabi Muhammad sesat dari kebenaran adalah satu penghinaan kepada Nabi Muhammad dan ulama telah bersepakat bahawa sesiapa yang menghina Nabi maka aqidah dalam bahaya.
Manakala tafsir firman Allah dalam surah Ad-Dhuha ayat 7
Ya saya (abu syafiq) mengatakan: Sesiapa mendakwa Nabi Muhammad sesat dari kebenaran adalah satu penghinaan kepada Nabi Muhammad dan ulama telah bersepakat bahawa sesiapa yang menghina Nabi maka aqidah dalam bahaya.
Manakala tafsir firman Allah dalam surah Ad-Dhuha ayat 7
وَوَجَدَكَ
ضَالًّا فَهَدَى
adalah
bererti: ” Dan didapati pada mulanya engkau dalam keadaan tidak mengetahui
segala & seluruhan isi kitab al-Quran dan selainnya kemudian engkau diberi
petunjuk kepada mengetahui semua itu”.
Dan ia adalah tafsiran yang sama pada firman Allah:
Dan ia adalah tafsiran yang sama pada firman Allah:
وَكَذَلِكَ
أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ رُوحًا مِنْ أَمْرِنَا مَا كُنْتَ تَدْرِي مَا الْكِتَابُ
وَلَا الْإِيمَانُ وَلَكِنْ جَعَلْنَاهُ نُورًا نَهْدِي بِهِ مَنْ نَشَاءُ مِنْ
عِبَادِنَا
Bererti:
” Dan begitu juga diwahyukan kepadamu (muhammad) pengisian dari kami ketika itu
kamu (muhammad) tidak mengetahui keseluruhan isi kitab dan keseluruhan ilmu
keimanan…”
Maka
jelas! bukanlah surah Ad-Dhoha ayat 7 itu memberitahu Nabi Muhammad adalah
sesat dari kebenaran. Tidak sama sekali. Nabi Muhammad tidak sesat dari
kebenaran samaada sebelum kenabian mahupun selepasnya. Tetapi ia bererti Nabi
Muhammad pada permulaannya tidak mengetahui keseluruhan isi kandungan kitab
al-Quran kemudian diberi petunjuk dengan diturunkan al-Quran keseluruhannya.
Memberi petunjuk tidak bererti Nabi Muhammad sesat dari kebenaran sebelum itu.
Dalam
tafsiran yang lain Imam Qurtubi menjelaskan : ”ayat itu bererti : Dan
didapati engkau tidak sepertimana engkau ketika ini, dan tafsiran lain adalah :
Dan didapati engkau berada dalam perkarangan dan kawasan kaum kamu yang sesat
maka Allah memberi petunjuk dan jalan keluar”.
Lihat! ulama tafsir tidak menyandarkan SESAT ke atas Nabi Muhammad sama sekali bahkan sekiranya hendak dikatakan sesat disitu adalah kaum baginda yang sesat ketika itu bukan nabi yang sesat.
Lihat! ulama tafsir tidak menyandarkan SESAT ke atas Nabi Muhammad sama sekali bahkan sekiranya hendak dikatakan sesat disitu adalah kaum baginda yang sesat ketika itu bukan nabi yang sesat.
Ini semua membuktikan seluruh ulama tafsir al-Quran yang mu’tabar tidak menghukum nabi Muhammad sebagai sesat dari kebenaran samaada sebelum atau sesudah kenabian. Akan tetapi ayat itu mempunyai tafsiran yang menepati bahasa arab yang tinggi kesusasteraan dan kehebatannya dan boleh dirujuk tafsiran ulama Islam mu’tabar yang lain.
PERINGATAN! Tidak boleh dan tidak harus mengunakan ayat tersebut untuk
menghukum nabi Muhammad sebagai sesat dari kebenaran.Tidak boleh sama sekali!.
AL-ALBANI MENGHUKUM NABI MUHAMMAD SEBAGAI SESAT DARI KEBENARAN
Malangnya semua tokoh Wahhabi antaranya Al-Albani telah menghukum ke atas Nabi Muhammad sebagai sesat dan sesat dari kebenaran. Walaupun ulama tafsir telah menjelaskan makna ayat 7 dalam surah Ad-Dhoha tersebut bukan bererti begitu.
Mari kita lihat pada teks kenyataan Nasiruddin Al-Albani Al-Wahhabi yang menghukum nabi Muhammad sebagai sesat:
” Saya katakan kepada mereka yang bertawassul dengan wali dan orang soleh bahawa saya tidak segan sama sekali menamakan dan menghukum mereka sebagai SESAT dari kebenaran, tidak ada masaalah untuk menghukum mereka sebagai sesat dari kebenaran dan ini selari dengan penghukuman Allah ke atas nabi Muhammad sebagai sesat dari kebenaran sebelum nuzulwahyu Ad-Dhuha ayat 7″. Rujuk kenyataan oleh Al-Albani tadi dalam Fatawa Al-Albani mukasurat 432.
Lihat
bagaimana Al-Albani mempergunakan firman Allah pada bukan tempatnya. Amat jelas
Al-Albani menghukum sesat terhadap umat Islam yang bertawassul dan samakan
penghukuman sesat dia itu pula dengan penghukuman Allah terhadap nabi Muhammad
sebagai sesat dari kebenaran seperti yang didakwa oleh Al-Albani.
Hakikatnya
umat Islam yang bertawassul tidaklah sesat bahkan harus amalan tawassul itu.
Sekiranya Al-Albani mahu sangat menghukum mereka sebagai sesat mengapa disamakan penghukumannya dengan firman Allah ta’ala?! dan mengapa Al-Albani mendakwa nabi Mumammad juga sesat dari kebenaran dan jelas lagi terang Al-Albani mengatakan “nabi Muhammad sebagai SESAT (DHOLLUN)! dan ditambah lagi oleh Al-Albani bahawa Nabi Muhammad sesat dari kebenaran! na’uzubillah.
Sekiranya Al-Albani mahu sangat menghukum mereka sebagai sesat mengapa disamakan penghukumannya dengan firman Allah ta’ala?! dan mengapa Al-Albani mendakwa nabi Mumammad juga sesat dari kebenaran dan jelas lagi terang Al-Albani mengatakan “nabi Muhammad sebagai SESAT (DHOLLUN)! dan ditambah lagi oleh Al-Albani bahawa Nabi Muhammad sesat dari kebenaran! na’uzubillah.
Belagak
pandai! ghuluw! pelampau! tidak amanah dalam ilmu! Takfir! Tadhlil! Tabdi’
Itulah pangkat yang selayaknya dengan insan begini. Jika mahu sangat menghukum umat Islam sebagai sesat mengapa nak dikaitkan kesesatan itu pada nabi Muhammad pula?! bukankah engkau sendiri wahai Wahhabi mengucap Wa Asyhadu anna Muhammad Rasulullah?! mengapa menghina Rasulullah pula?! mengapa mendakwa Rasulullah sesat dari kebenaran??! tak kiralah sebelum atau sesudah kenabian. Bukankah ulama tafsir telah menjelaskan?! Apa lagi penghina kamu wahai Wahhabi kepada insan yang mulia ini (Nabi Muhammad)? lalai? sesat? apa lagi?! ………..
Itulah pangkat yang selayaknya dengan insan begini. Jika mahu sangat menghukum umat Islam sebagai sesat mengapa nak dikaitkan kesesatan itu pada nabi Muhammad pula?! bukankah engkau sendiri wahai Wahhabi mengucap Wa Asyhadu anna Muhammad Rasulullah?! mengapa menghina Rasulullah pula?! mengapa mendakwa Rasulullah sesat dari kebenaran??! tak kiralah sebelum atau sesudah kenabian. Bukankah ulama tafsir telah menjelaskan?! Apa lagi penghina kamu wahai Wahhabi kepada insan yang mulia ini (Nabi Muhammad)? lalai? sesat? apa lagi?! ………..
Ya
Allah! percepatkan balasanMu terhadap penghina nabiMu.
Amin
ya Allah
Anti/Bebas Mazhab bid`ah terbesar hancurkan Syariat Islam
1. Bebas Mazhab bid`ah yang paling
bahaya yang meruntuhkan Syariat Islam
Sejarah
telah membuktikan bahawa taqlid dan thoriqah tidak sekali-kali menyebabkan umat
menjadi jumud dan beku. Sebaliknya, seruan ijtihad dan bebas dari bertaqlid
kepada mazhab tertentu yang diserukan oleh kaum mutassallif abad kita ini,
amatlah meragukan dan sehingga kini yang dihasilkannya adalah perpecahan dan
kehinaan yang berpanjangan kepada umat ini. Seruan tersebut masih tidak
membuahkan apa-apa hasil dan natijah yang boleh dibanggakan. Seruan agar umat
berijtihad tanpa mengira samada mereka itu berkelayakan atau tidak, adalah satu
seruan yang merbahaya dan boleh meruntuhkan agama serta memecahkan perpaduan
umat. Kalaupun nak berijtihad, maka biarlah ianya dilakukan oleh ulama yang
mencapai darjat mujtahid. Dr. Muhammad Said Ramadhan al-Buthi telah mengarang
satu buku yang amat baik menjelaskan tentang bahaya fahaman al-la madzhabiyyah
(bebas mazhab). Karyanya tersebut berjodol “al-La Madzhabiyyah akhtharu
bid`atin tuhaddidusy Syarii`atal Islamiyyah” (Bebas Mazhab bid`ah yang
paling bahaya yang meruntuhkan Syariat Islam). Eloklah sesiapa yang ingin
mengetahui berhubung bahaya ini membaca dan mentelaah karya ulama Syria ini
dengan hati yang bersih dan ikhlas untuk mencari kebenaran. Rasanya telah ada
pun terjemahannya dalam Bahasa Melayu, tapi kepada yang nak jadi mujtahid
kenalah baca yang asal dalam Bahasa `Arab. Cam ne nak jadi mujtahid kalau masih
bertaqlid dengan terjemahan orang lain!!!!!
Penyakit
/ Kebinasaan bagi agama itu ada tiga: (i) faqih yang fajir; (ii) pemimpin yang
jahat; dan (iii) mujtahid yang jahil.
Tanpa
memperhatikan kepada sanad hadits di atas, adakah kita tidak setuju bahawa
mujtahid yang jahil itu membinasakan agama? Bukankah yang dinyatakan itu adalah
satu kebenaran yang tidak boleh ditolak. Semoga Allah merahmati semua mujtahid
yang benar-benar layak berijtihad dan dibersihkanNya umat ini dari segala
fitnah yang timbul daripada mujtahid-mujtahid gadungan. Pahlawan agama yang
bermazhab dan berjasa mendaulatkan Islam
Penjelasan
Imam al-Nawawi dipetik dari kitab Majmu’ Sharh al-Muhazzab
Bab
Adab Berfatwa, Mufti dan Orang Yang Bertanya Fatwa
Bab
Adab Berfatwa, Mufti dan Orang Yang Bertanya Fatwa
Terjemahan
“Dan
tidak boleh bagi si awam itu bermazhab dengan mazhab salah seorang daripada
imam-imam di kalangan para sahabat r.anhum dan selain daripada mereka daripada
generasi-generasi yang terawal, walaupun mereka lebih alim dan lebih tinggi
darjatnya berbanding dengan (ulama’) selepas mereka;
ini
adalah kerena mereka tidak meluangkan masa sepenuhnya untuk mengarang ilmu dan
meletakkan prinsip-prinsip asas dan furu’nya. Maka tidak ada bagi salah seorang
daripada mereka sebuah mazhab yang telah dihalusi, dianalisis dan diperakui.
Hanyasanya,
(ulama’2) yang datang selepas mereka yang merupakan pendokong mazhab para
sahabat dan tabien lah yang melakukan usaha meletakkan hukum-hukum sebelum
berlakunya perkara tersebut; yang bangkit menerangkan prinsip-prinsip asas dan
furu’ mereka seperti (Imam) Malik dan (Imam) Abu Hanifah dan selain dari mereka
berdua.”
[Kemudian
Imam al-Nawawi menjelaskan kelebihan mazhab Imam al-Shafie dari pandangan
beliau dan dengan secara tersiratnya menerangkan mengapa beliau bermazhab
dengan mazhab Imam al-Shafie]
“Dan
oleh kerana Imam al-Shafie adalah merupakan imam yang terkemudian dari sudut
masa, maka beliau telah melihat mazhab-mazhab mereka seperti mana mereka
melihat mazhab-mazhab ulama’ sebelum mereka. Maka beliau menperhalusinya,
mengujinya dan mengkritiknya dan memilih yang paling rajih (kuat) dan beliau
mendapat hasil daripada usaha ulama’2 sebelum beliau yang telah meletakkan
gambaran dan pengasasan, maka beliau telah meluangkan masa untuk memilih dan
mentarjih dan menyempurnakan dan meminda, dengan pengetahuan beliau dan
kebijaksanaan beliau dalam pelbagai bidang ilmu.
Dan
dengan perkara ini beliau mendapat kedudukan yang lebih kuat dan rajih,
kemudian tidak ada selepas beliau, (alim) yang mencapai kedudukan seperti
beliau dalam perkara ini.
Maka
dengan ini, mazhab beliau adalah mazhab yang paling utama untuk diikuti dan
bertaqlid dengannya – dan ini dengan jelasnya bahawa kita mestilah berlaku adil
dan tidak ada meletakkan sebarang sikap memandang rendah pada salah seorang
daripada para imam.
Hal
ini, apabila diteliti oleh si awam akan memandunya kepada memilih mazhab Imam
al-Shafie dan bermazhab dengannya.”
Sedikit
Ulasan
·
Mengikut mazhab yang empat pada
hakikatnya mengikut mazhab para sahabat dan tabien kerana ulama’ mazhab empat
merupakan pendokong mazhab para sahabat dan tabien yang mengikut sunnnah
Rasulullah SAW.
·
Terdapat beberapa Imam dalam mazhab
al-Shafie yang menerangkan sebab kenapa mereka bermazhab dengan mazhab Imam al-Shafie
seperti Imam al-Nawawi, Imam al-Bayhaqi dan Imam al-Suyuthi. Jelaslah mereka
bermazhab dengan mazhab Imam al-Shafie bukan kerana taqlid semata-mata.
·
Kalau andadapat cari sebab-sebab
yang dikemukan oleh para imam tersebut, Insya Allah, akan bertambah kuat
pegangan anda dengan mazhab yang muktabar seperti mazhab Imam al-Shafie .
·
Ada saper2 nak bantah kata2 Imam
al-Nawawi ini?!
·
Pelik sungguh bila melihat orang
ramai sanggup mengikut pendapat golongan Wahhabi yang tidak mempunyai latar
belakang pengajian agama yang kukuh, bahkan sebahagian besar mereka adalah
daripada golongan professional [pilot pun ader, pegawai syarikat komunikasi pun
ader, pegawai bank pun ader] yang tidak mahir berbahasa arab dan meninggalkan
ulama’ mazhab yang empat seperti Imam al-Nawawi .
·
Fikir-fikirkanlah .
Alim
besar Syria yang tidak perlu diperkenalkan lagi, al-Sheikh Prof. Dr. Muhammad Said Ramadhan al-Bouthi menerangkan
dengan panjang lebar sebuah ajaran baru yang dinamakan “al-Salafiyyah” selepas
ditukar jenama daripada “al-Wahhabiyyah” kerana pengamal ajaran ini tidak mahu
ajaran ini dinisbahkan kepada Muhammad Ibn Abdul Wahhab semata-mata. [Rujuk m/s
235 & 236 daripada kitab dibawah]
Beliau
menyatakan bahawa MENGIKUT GENERASI SALAF adalah satu perkara yang
sangat-sangat berbeza berbanding BERMAZHAB DENGAN MAZHAB AL-SALAFIYYAH yang
digembar-gemburkan oleh pengamal Wahhabi pada hari ini.[Rujuk m/s 221 sehingga
242 daripada kitab di bawah].
Beliau
berkata bahawa istilah yang digunakan oleh para ulama’ untuk menamakan
kedudukan para ulama’ yang benar adalah Ahli Sunnah dan Jama’ah. Istilah Ahli
Sunnah dan Jama’ah adalah istilah yang telah diijmak oleh para ulama’ generasi
Salaf untuk menamakan golongan yang benar. Manakala istilah al-Salafiyyah yang
digunakan oleh golongan Wahhabi pada hari ini untuk melambangkan dan menamakan
golongan yang benar [menurut sangkaan mereka] adalah satu bid’ah yang tercela
bahkan tidak pernah digunakan oleh generasi Salafus Soleh untuk menamakan
golongan yang benar. Sila lihat petikan dan terjemahan kata-kata beliau di bawah
[Semoga anda diberi hidayah oleh Allas SWT]. Kitab ini bertajuk:
[السلفية:
مرحلة زمنية مباركة لا مذهب إسلامي]
“Al-Salafiyyah:
Satu Tempoh Masa Yang Diberkati dan bukanlah Sebuah Mazhab Islam.”
Kitab
ini adalah satu penerangan dan kritikan yang penuh ilmiah terhadap ajaran
Wahhabi yang dikarang oleh seorang alim seperti beliau.
“Cukuplah
pujian bagi kitab ini dengan disebutkan nama penulisnya.”
Terjemahan:“Dan
manakala apabila seorang Muslim mentakrifkan / memperkenalkan dirinya dengan
menyatakan bahawa dia disandarkan kepada sebuah mazhab yang dikenali pada hari
ini dengan al-Salafiyyah, maka tanpa ragu-ragu lagi dia adalah seorang ahli
bid’ah.
Ini
adalah kerana sekiranya istilah “al-Salafiyyah” boleh memberi maksud yang sama
seperti “Ahli Sunnah dan Jamaah”, maka sesungguhnya dia telah melakukan bid’ah
dengan mencipta nama yang berbeza dengan nama yang telah disepakati oleh
generasi Salaf [Semoga keredhaan Allah dilimpahkan ke atas mereka].
Dan
nama yang bid’ah lagi tidak diperlukan ini telah cukup untuk menimbulkan
ketidakstabilan dan perpecahan di dalam saf-saf [perpaduan] umat Islam.
Dan
manakala sekirannya nama al-Salafiyyah ini memberi maksud yang berbeza dengan
dengan hakikat Ahli Sunnah dan Jama’ah – dan inilah kebenarannya – maka bid’ah
ini telah berlaku dengan nama rekaan tersebut [al-Salafiyyah] serta
kandungannya yang bathil, dan istilah ini cuba menegakkan benderanya dan
mengangkat kedudukannya sebagai ganti kepada kebenaran yang telah disepakati
oleh generasi Salaf dan [generasi Salafus Soleh pada hakikatnya] telah berijma’
menggunakan nama “Ahli Sunnah dan Jama’ah” [bagi golongan yang benar].”
Maka
telah terbuktilah bid’ah [golongan Salafi Wahhabi ini] dalam menggunakan
istilah “al-Salafiyyah” di samping maksudnya yang juga bid’ah untuk digunakan
sebagai jenama/nama bagi sebuah kumpulan baru [Salafi Wahhabi] yang memisahkan
diri mereka dari jemaah umum Umat Islam yang bersatu dalam menggunakan istilah
“Ahli Sunnah dan Jama’ah” serta berpegang dengan hakikat [Ahli Sunnah dan
Jama’ah] yang benar.”
Dapat
difahami daripada kata-kata di atas bahawa al-Sheikh al-Bouthi:
- Menerangkan bahawa istilah al-Salafiyyah adalah satu istilah yang bid’ah dan bertentangan dengan kesepakatan ulama’ generasi Salaf.
- Menolak istilah al-Salafiyyah untuk digunakan sebagai ganti Ahli Sunnah dan Jamaah.
- Berterus-terang bahawa kandungan ajaran yang dibawa oleh kelompok Salafiyyah Wahhabiyyah adalah bukan merupakan pegangan Ahli Sunnah dan Jamaah.
Semoga
nasihat beliau ini mampu melembutkan hati yang keras, menghidupkan hati yang
mati, menyedarkan hati yang lalai, mengubati hati yang berpenyakit dan
meluruskan hati yang terpesong dengan izin Allah SWT dan berkat kasih
sayang-Nya kepada Rasulullah SAW.
Wassalam.
Anti/Bebas Mazhab bid`ah terbesar hancurkan Syariat Islam
1. Bebas Mazhab bid`ah yang paling
bahaya yang meruntuhkan Syariat Islam
Sejarah
telah membuktikan bahawa taqlid dan thoriqah tidak sekali-kali menyebabkan umat
menjadi jumud dan beku. Sebaliknya, seruan ijtihad dan bebas dari bertaqlid
kepada mazhab tertentu yang diserukan oleh kaum mutassallif abad kita ini,
amatlah meragukan dan sehingga kini yang dihasilkannya adalah perpecahan dan
kehinaan yang berpanjangan kepada umat ini. Seruan tersebut masih tidak
membuahkan apa-apa hasil dan natijah yang boleh dibanggakan. Seruan agar umat
berijtihad tanpa mengira samada mereka itu berkelayakan atau tidak, adalah satu
seruan yang merbahaya dan boleh meruntuhkan agama serta memecahkan perpaduan
umat. Kalaupun nak berijtihad, maka biarlah ianya dilakukan oleh ulama yang
mencapai darjat mujtahid. Dr. Muhammad Said Ramadhan al-Buthi telah mengarang
satu buku yang amat baik menjelaskan tentang bahaya fahaman al-la madzhabiyyah
(bebas mazhab). Karyanya tersebut berjodol “al-La Madzhabiyyah akhtharu
bid`atin tuhaddidusy Syarii`atal Islamiyyah” (Bebas Mazhab bid`ah yang
paling bahaya yang meruntuhkan Syariat Islam). Eloklah sesiapa yang ingin
mengetahui berhubung bahaya ini membaca dan mentelaah karya ulama Syria ini
dengan hati yang bersih dan ikhlas untuk mencari kebenaran. Rasanya telah ada
pun terjemahannya dalam Bahasa Melayu, tapi kepada yang nak jadi mujtahid
kenalah baca yang asal dalam Bahasa `Arab. Cam ne nak jadi mujtahid kalau masih
bertaqlid dengan terjemahan orang lain!!!!!
Penyakit
/ Kebinasaan bagi agama itu ada tiga: (i) faqih yang fajir; (ii) pemimpin yang
jahat; dan (iii) mujtahid yang jahil.
Tanpa
memperhatikan kepada sanad hadits di atas, adakah kita tidak setuju bahawa
mujtahid yang jahil itu membinasakan agama? Bukankah yang dinyatakan itu adalah
satu kebenaran yang tidak boleh ditolak. Semoga Allah merahmati semua mujtahid
yang benar-benar layak berijtihad dan dibersihkanNya umat ini dari segala
fitnah yang timbul daripada mujtahid-mujtahid gadungan. Pahlawan agama yang
bermazhab dan berjasa mendaulatkan Islam
Penjelasan
Imam al-Nawawi dipetik dari kitab Majmu’ Sharh al-Muhazzab
Bab
Adab Berfatwa, Mufti dan Orang Yang Bertanya Fatwa
Bab
Adab Berfatwa, Mufti dan Orang Yang Bertanya Fatwa
Terjemahan
“Dan
tidak boleh bagi si awam itu bermazhab dengan mazhab salah seorang daripada
imam-imam di kalangan para sahabat r.anhum dan selain daripada mereka daripada
generasi-generasi yang terawal, walaupun mereka lebih alim dan lebih tinggi
darjatnya berbanding dengan (ulama’) selepas mereka;
ini
adalah kerena mereka tidak meluangkan masa sepenuhnya untuk mengarang ilmu dan
meletakkan prinsip-prinsip asas dan furu’nya. Maka tidak ada bagi salah seorang
daripada mereka sebuah mazhab yang telah dihalusi, dianalisis dan diperakui.
Hanyasanya,
(ulama’2) yang datang selepas mereka yang merupakan pendokong mazhab para
sahabat dan tabien lah yang melakukan usaha meletakkan hukum-hukum sebelum
berlakunya perkara tersebut; yang bangkit menerangkan prinsip-prinsip asas dan
furu’ mereka seperti (Imam) Malik dan (Imam) Abu Hanifah dan selain dari mereka
berdua.”
[Kemudian
Imam al-Nawawi menjelaskan kelebihan mazhab Imam al-Shafie dari pandangan
beliau dan dengan secara tersiratnya menerangkan mengapa beliau bermazhab
dengan mazhab Imam al-Shafie]
“Dan
oleh kerana Imam al-Shafie adalah merupakan imam yang terkemudian dari sudut
masa, maka beliau telah melihat mazhab-mazhab mereka seperti mana mereka
melihat mazhab-mazhab ulama’ sebelum mereka. Maka beliau menperhalusinya,
mengujinya dan mengkritiknya dan memilih yang paling rajih (kuat) dan beliau
mendapat hasil daripada usaha ulama’2 sebelum beliau yang telah meletakkan
gambaran dan pengasasan, maka beliau telah meluangkan masa untuk memilih dan
mentarjih dan menyempurnakan dan meminda, dengan pengetahuan beliau dan
kebijaksanaan beliau dalam pelbagai bidang ilmu.
Dan
dengan perkara ini beliau mendapat kedudukan yang lebih kuat dan rajih,
kemudian tidak ada selepas beliau, (alim) yang mencapai kedudukan seperti
beliau dalam perkara ini.
Maka
dengan ini, mazhab beliau adalah mazhab yang paling utama untuk diikuti dan
bertaqlid dengannya – dan ini dengan jelasnya bahawa kita mestilah berlaku adil
dan tidak ada meletakkan sebarang sikap memandang rendah pada salah seorang
daripada para imam.
Hal
ini, apabila diteliti oleh si awam akan memandunya kepada memilih mazhab Imam
al-Shafie dan bermazhab dengannya.”
Sedikit
Ulasan
·
Mengikut mazhab yang empat pada
hakikatnya mengikut mazhab para sahabat dan tabien kerana ulama’ mazhab empat
merupakan pendokong mazhab para sahabat dan tabien yang mengikut sunnnah
Rasulullah SAW.
·
Terdapat beberapa Imam dalam mazhab
al-Shafie yang menerangkan sebab kenapa mereka bermazhab dengan mazhab Imam al-Shafie
seperti Imam al-Nawawi, Imam al-Bayhaqi dan Imam al-Suyuthi. Jelaslah mereka
bermazhab dengan mazhab Imam al-Shafie bukan kerana taqlid semata-mata.
·
Kalau andadapat cari sebab-sebab
yang dikemukan oleh para imam tersebut, Insya Allah, akan bertambah kuat
pegangan anda dengan mazhab yang muktabar seperti mazhab Imam al-Shafie .
·
Ada saper2 nak bantah kata2 Imam
al-Nawawi ini?!
·
Pelik sungguh bila melihat orang
ramai sanggup mengikut pendapat golongan Wahhabi yang tidak mempunyai latar
belakang pengajian agama yang kukuh, bahkan sebahagian besar mereka adalah
daripada golongan professional [pilot pun ader, pegawai syarikat komunikasi pun
ader, pegawai bank pun ader] yang tidak mahir berbahasa arab dan meninggalkan
ulama’ mazhab yang empat seperti Imam al-Nawawi .
·
Fikir-fikirkanlah .
Alim
besar Syria yang tidak perlu diperkenalkan lagi, al-Sheikh Prof. Dr. Muhammad Said Ramadhan al-Bouthi menerangkan
dengan panjang lebar sebuah ajaran baru yang dinamakan “al-Salafiyyah” selepas
ditukar jenama daripada “al-Wahhabiyyah” kerana pengamal ajaran ini tidak mahu
ajaran ini dinisbahkan kepada Muhammad Ibn Abdul Wahhab semata-mata. [Rujuk m/s
235 & 236 daripada kitab dibawah]
Beliau
menyatakan bahawa MENGIKUT GENERASI SALAF adalah satu perkara yang
sangat-sangat berbeza berbanding BERMAZHAB DENGAN MAZHAB AL-SALAFIYYAH yang
digembar-gemburkan oleh pengamal Wahhabi pada hari ini.[Rujuk m/s 221 sehingga
242 daripada kitab di bawah].
Beliau
berkata bahawa istilah yang digunakan oleh para ulama’ untuk menamakan
kedudukan para ulama’ yang benar adalah Ahli Sunnah dan Jama’ah. Istilah Ahli
Sunnah dan Jama’ah adalah istilah yang telah diijmak oleh para ulama’ generasi
Salaf untuk menamakan golongan yang benar. Manakala istilah al-Salafiyyah yang
digunakan oleh golongan Wahhabi pada hari ini untuk melambangkan dan menamakan
golongan yang benar [menurut sangkaan mereka] adalah satu bid’ah yang tercela
bahkan tidak pernah digunakan oleh generasi Salafus Soleh untuk menamakan
golongan yang benar. Sila lihat petikan dan terjemahan kata-kata beliau di bawah
[Semoga anda diberi hidayah oleh Allas SWT]. Kitab ini bertajuk:
[السلفية:
مرحلة زمنية مباركة لا مذهب إسلامي]
“Al-Salafiyyah:
Satu Tempoh Masa Yang Diberkati dan bukanlah Sebuah Mazhab Islam.”
Kitab
ini adalah satu penerangan dan kritikan yang penuh ilmiah terhadap ajaran
Wahhabi yang dikarang oleh seorang alim seperti beliau.
“Cukuplah
pujian bagi kitab ini dengan disebutkan nama penulisnya.”
Terjemahan:“Dan
manakala apabila seorang Muslim mentakrifkan / memperkenalkan dirinya dengan
menyatakan bahawa dia disandarkan kepada sebuah mazhab yang dikenali pada hari
ini dengan al-Salafiyyah, maka tanpa ragu-ragu lagi dia adalah seorang ahli
bid’ah.
Ini
adalah kerana sekiranya istilah “al-Salafiyyah” boleh memberi maksud yang sama
seperti “Ahli Sunnah dan Jamaah”, maka sesungguhnya dia telah melakukan bid’ah
dengan mencipta nama yang berbeza dengan nama yang telah disepakati oleh
generasi Salaf [Semoga keredhaan Allah dilimpahkan ke atas mereka].
Dan
nama yang bid’ah lagi tidak diperlukan ini telah cukup untuk menimbulkan
ketidakstabilan dan perpecahan di dalam saf-saf [perpaduan] umat Islam.
Dan
manakala sekirannya nama al-Salafiyyah ini memberi maksud yang berbeza dengan
dengan hakikat Ahli Sunnah dan Jama’ah – dan inilah kebenarannya – maka bid’ah
ini telah berlaku dengan nama rekaan tersebut [al-Salafiyyah] serta
kandungannya yang bathil, dan istilah ini cuba menegakkan benderanya dan
mengangkat kedudukannya sebagai ganti kepada kebenaran yang telah disepakati
oleh generasi Salaf dan [generasi Salafus Soleh pada hakikatnya] telah berijma’
menggunakan nama “Ahli Sunnah dan Jama’ah” [bagi golongan yang benar].”
Maka
telah terbuktilah bid’ah [golongan Salafi Wahhabi ini] dalam menggunakan
istilah “al-Salafiyyah” di samping maksudnya yang juga bid’ah untuk digunakan
sebagai jenama/nama bagi sebuah kumpulan baru [Salafi Wahhabi] yang memisahkan
diri mereka dari jemaah umum Umat Islam yang bersatu dalam menggunakan istilah
“Ahli Sunnah dan Jama’ah” serta berpegang dengan hakikat [Ahli Sunnah dan
Jama’ah] yang benar.”
Dapat
difahami daripada kata-kata di atas bahawa al-Sheikh al-Bouthi:
- Menerangkan bahawa istilah al-Salafiyyah adalah satu istilah yang bid’ah dan bertentangan dengan kesepakatan ulama’ generasi Salaf.
- Menolak istilah al-Salafiyyah untuk digunakan sebagai ganti Ahli Sunnah dan Jamaah.
- Berterus-terang bahawa kandungan ajaran yang dibawa oleh kelompok Salafiyyah Wahhabiyyah adalah bukan merupakan pegangan Ahli Sunnah dan Jamaah.
Semoga
nasihat beliau ini mampu melembutkan hati yang keras, menghidupkan hati yang
mati, menyedarkan hati yang lalai, mengubati hati yang berpenyakit dan
meluruskan hati yang terpesong dengan izin Allah SWT dan berkat kasih
sayang-Nya kepada Rasulullah SAW.
Wassalam.
Langganan:
Postingan (Atom)